Lovelace

21. november 2013 af Nikolaj Sonqvist

Lovelace billede

Fellatiokrønike begynder pirrende, men slutter slapt.

Queen of Fellatio
Den helt almindelige pige, Linda Boreman (Amanda Seyfried), bor hjemme i sit strenge katolske hjem. En dag møder hun den charmerende Chuck Traynor (Peter Sarsgaard) og inden længe finder de sammen i et lykkeligt ægteskab. Men Traynor øjner hurtigt muligheden for at tjene penge på Linda, da hun viser sine evner til at foretage dyb oral tilfredsstillelse i soveværelset. Med tilnavnet Lovelace, tvinges Linda nu af sin mand ind i pornoindustriens skumle hjørner og indspiller Deep Throat (Dansk: Langt ned i Halsen), der bliver verdens mest berømte og omtalte pornofilm. Men bag Lindas historie ligger en grusom sandhed begravet.

Langt ned i Halsen
Deep Throat (1972) blev en af verdens mest indtjenende og mest berømte pornofilm i pornoindustriens historie. Linda Boreman/Linda Traynor med kunstnernavnet Linda Lovelace havde den dengang helt unikke evne til at tage den til roden – eller ligesom filmens navn kortfattet pålyder: tage mandens genitale udstikker langt ned i halsen. Men der var flere faktorer til at netop Deep Throat blev sådan en kassesucces. Navnlig 70’ernes seksuelle frigørelse, men ligeså meget filmens instruktør, Gerard Damiano, kunstneriske stil, den høje produktionsstandard og det faktum, at filmen rent faktisk tiltrak publikum med et plot… Noget som jo bekendt ikke nødvendigvis er pornofilmindustriens største bekymring.

Lovelace er er biografifilm om Linda Lovelaces liv fra hun møder sin skæbnesvangre mand, gennem hendes korte ophold i pornoindustrien og de problemfyldte år med svigt, tvang og trusler efterfølgende i hendes liv. Filmen begynder pirrende med Lindas tilsyneladende naive vej ind i pornoindustrien sammen med sin kærlige, men kontrollerende mand Chuck. Men midtvejs gennem filmen bevæger vi os tilbage en smule og får pludseligt indblik i hvordan virkeligheden i virkeligheden tog sig ud.

En slap omgang fallatio
Amanda Seyfried er perfekt rollebesat som Linda Lovelace. Hendes naive og overfladiske skuespil med bimboattituder fungere perfekt i skildringen. Men det er forældrene til Linda, spillet af Sharon Stone og Robert Patrick, samt resten af den mandlige rollebesætning med blandt andet Peter Sarsgaard, Chris North og Hank Azaria, der giver filmen dens tiltrækning og dybde. Det ville have været lettere at skildre pornoindustrien på mere overfladisk manér, men filmen stikker lidt dybere og giver os trods alt et mere nuanceret indblik i branchen.

Lovelace stikker dog ikke dybere end det. Hvad ellers begynder pirrende, ender i sidste ende særdeles slapt. Især når man sammenligner med den langt bedre Boogie Nights (1997) ligeledes om 70’ernes pornoindustri, blegner Lovelace i dybde, charme, kækhed og kvalitet. Men det største problem er ironisk nok, at filmen er lavet i det konservative Amerika, hvor den mindste anledning til blottede bryster bliver censureret. Så er det altså svært, at lave en troværdig film om fallatio uden den føles slap!

Titel: Lovelace
Original Titel: Lovelace
Premieredato: 21. november 2013