Magnum - Sæson 2 (6DVD)

31. oktober 2005 af David Lund

Magnum - Sæson 2 (6DVD) billede

Tom Selleck som smart 80'er privatdetektiv.

Thomas Magnum bor på Hawaii i et kompleks som en rig mand, Robin Masters ejer. Her er han ansat af den noget arrogante Jonathan Higgins, som mest blot anser Magnum som en vagt. Men Magnum er også privatdetektiv, og det er dette serien tager udgangspunkt i. Han har en håndfuld venner som hjælper ham i diverse missioner, den kluntede TC, den smarte Ricks og en del andre.

Jeg ved ikke hvor mange der kan huske Magnum, da den ikke var den mest succesfulde serie herhjemme, men hvis man kan og hvis man ligefrem har et nostalgisk indtryk af serien, er sæson 2 (og heller ikke den første) et dårligt køb, for Magnum er faktisk ganske morsom, spændende og underholdende. Selvom nostalgien måske er den største partiske dommer i denne sag, er Magnum stadig en rent objektivt set god serie, selvom den bærer præg af 80’erne; dårlig tøjstil, grimt hår, dårlige jokes osv. Visse afsnit er meget snu og svære at regne ud, og serien er også meget børnevenlig, idet at stort set ingen dør på noget tidspunkt.

Sæson 2 udskiller sig ikke meget fra resten, Magnum er en serie uden den store variation, men alligevel formår den at underholde alle afsnit igennem. Der er nok variation fra afsnit til afsnit, selvom serien aldrig udvikler sig, så det er ikke det samme eller de samme man altid glor på. Sæson 2 indeholder endda et afsnit hvor et spøgelse har hovedrollen, og selvom det måske lyder en smule plat, virker det faktisk. Hvert afsnit varer omkring de 40 minutter, og det er passende nok til at løse de fleste plothuller.

Magnum bliver spillet af vores alles Tom Selleck, og han figur er en smart, humoristisk og snu fyr. Han er ikke den stærke actionhelt der klarer alle slagsmål. Som ellers er meget stereotypisk for 80’ernes helte, men han har stadig ingen problemer med kvinder, penge eller lignende. Selleck styrer karakteren fint, og man er ikke et sekund i tvivl om at Selleck er Magnum i det virkelige liv. Resten af skuespillerne er som man kan forvente sig af en serie, enkelte er direkte elendige, imens andre lige netop kan håndtere deres roller. På skuespillerplanet er alt som man kan forvente sig af en 80’er serie.

Skaberne af serien (Donald P. Bellisario og Glen A. Larson) har begge stået individuelt for serier som Knight Rider, Airwolf, Quantum Leap, Buck Rogers, JAG, Kojak og Battlestar Galactica. Der mangler lige A-Team for at fuldføre listen over 80’ernes største actionserier. Magnum er af helt samme kvalitet som resten af overstående serier, men alle har jo hver deres favorit (min er nok Quantum Leap, endnu en serie som ikke blev særlig stor herhjemme), men de har alle hver deres kvaliteter.

Jeg er ikke sikker på om andre end fans af serien ville erhverve sig et kopi af sæson 2 af Magnum, og det er da utrolig svært at få nogen til andet. Men leder du efter en serie i bedste 80’er stil med privatdetektiver og arrogant humor, så burde du klart give Magnum en chance. Han vil underholde dig og opfylde dine krav.

Ekstramaterialet består af et afsnit Knight Rider og et afsnit A-Team. En sær, sær omgang ekstramateriale, der ligegyldigt underholdningsværdien får en til at stille spørgsmålet ”hvorfor?” Der er sikkert masser af ”bag kameraet” derude, ellers kunne man få skaberne af serien samt skuespillerne til at snakke lidt om den. 2 stjerner til det.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Universal Pictures..

Titel: Magnum - Søson 2