Marmaduke

11. januar 2011 af Jesper Poulsen

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Marmaduke billede

Rædselsfuld familie-film...

Marmaduke er en stor klodset køter, der ter sig som en rigtig teenager. Desværre kan vi også høre hvad den tænker, og desværre sker det via dels nogle latterlige animerede mundbevægelser og dels stemmen af mindst ligeså latterlige Owen Wilson. Allerede her er der lagt op til en anstrengende omgang, som ydermere desværre er markeret med den grønne trekant ”tilladt for alle”. Man kunne have håbet på at den ikke var tilladt for dem der hedder Jesper Poulsen. Det ville have været rart, så skam jer, Medierådet!

Marmaduke-filmen er baseret på tegneserien af samme navn, og den er bestemt ikke endt heldigt ud. Lad os bare blive enige om at det ikke er alle tegneserier, der er holdbare i en overførsel, selvom det nu lige gik så godt med f.eks. Marvels galleri. Den er selvfølgelig henvendt til børn og hunde-elskere, men mon dog der er det store salg i Grand Danois'er efter at folk har set Marmadukes udskejelser. Man burde have lært af lektien efter film som f.eks. Beverly Hills Chihuahua og ladt dyr være i fred. Men nej, de skal åbenbart kunne tale, a la krokodillen i tv-reklamen, der skal fortælle hvor godt en leverpostej smager...

Nå, Marmaduke flytter med sin familie til nye omgivelser og kæmpe-vuf'en går straks i gang med at sondere terræn'et, så der kan oparbejdes en ny omgangskreds. Det involverer en gruppe firbenede venner, som også skal stemmelægges af navne som ikke er bange for at sælge ud. Steve Coogan (Nat På Museet), Sam Elliott (The Big Lebowski), Black Eyed Peas sangerinden Fergie, Kiefer Sutherland (Melancholia), Christopher Mintz-Plasse (Kick Ass) og mange flere. Jamen, de får sgu da aldrig en seriøs henvendelse mere, når de indvilliger i at optræde i denne talentløse sammenhæng? Alle er skabede og absolut ikke sjove... Og det gælder også for de to-benede, som leveres af Lee Pace, Judy Greer og William H. Macy (som ellers plejer at vælge de solide roller som f.eks. i Fargo, The Maiden Heist, The Cooler).

Marmaduke føler dog ikke helt at han passer ind nogen steder, og jeg må give hunden helt ret (filmen om Marmaduke passer simpelthen ikke ind i min dvd-afspiller). Det er en kikset forestilling, når den store hund tåger rundt i parken, fordi den er ræd for den bi der har sat sig på dens snude. Det foranlediger naturligt nok de omkringstående hunde til at kalde Marmaduke for ”kæmpe spasser”, for husk at dyrene i filmen taler lidt street, tsk tsk... Hvis man kunne se mine tæer nu, ville man næppe tro at de kunne rettes ud i naturlig position, for de er så sammenkrummede som det er lade-sig-gør-ligt. Nu er det så ikke kun Marmaduke, der har svært ved at falde til i de nye rammer, og familiens sidehistorier skal der derfor også lige fokuseres på undervejs. Og de er af absolut kliché-kaliber og understøtter kun filmens præmis af håbløshed. Det er tilmed skrækkeligt at bevidne hvordan Marmaduke også tager udfordringen op og deltager i et dansespil, som afstedkommer kommentaren ”no one puts Dukey in the corner”.

I jagten på venner, må Marmaduke også sande at der dukker fjender op, men dem kan man jo altid ned-battle i en surfing-konkurrence. Man tror det er løgn, men en ting er at hunden i sin egen sfære leger teenager, en anden er at hundens ejer nærmest dyrker de aparte hund kontra menneskelige evner og egenskaber. Jamen, så har man da tabt sutten og oven i hatten fået den sparket ind under sengen. Marmaduke er så afgjort det mest sørgelige resultat jeg længe har set på dvd. Skåret helt ind til benet, er den simpelthen en gang vås!

Jeg kan være særdeles i tvivl om hvem der dog finder Marmaduke underholdende og værd at samle på. Produktet er ubeskriveligt ucharmerende og skriger til himlen af et gigantisk flop. Men lur mig om der ikke sidder en eller anden galning derude et sted, og pønser på en 2'er. Og det ville nærmest være at betragte som terror! Den ene stjerne får filmen for at anvende Weezer-nummeret ”(If You're Wondering If I Want You To) I Want You To”, som er velvalgt til en tempo-fyldt montage, men det er så også det...

Ekstra materialet består af en række slettede scener, samt optagelser fra castingen, hvor det naturligvis gjaldt om at finde de rigtige hunde til filmen. Se også hvordan surfing-scenen er kommet i kassen. Det er ikke sket uden en god portion af kyllinge-godbidder til ”Marmaduke”.

Filmen kan også opleves med dansk tale, stemmelagt af bl.a. Nicolaj Kopernikus, Gordon Kennedy og Martin Buch

SF/Fox.

Titel: Marmaduke