Mary og Troldkvindens Blomst

3. januar 2019 af Maria Bjerregaard

Mary og Troldkvindens Blomst billede

“Mary og troldkvindens blomst” er en sød og charmerende anime med masser af hjerte. Selvom filmen ikke formår den ellers høje standard, vi tidligere har oplevet fra anime stilarten, så er den bestemt et kig værd.

Anime – også bedre kendt som japansk tegnefilm har for alvor fundet sine rødder. Det skyldes bestemt vidunderet, Hayao Miyazaki, der har fortryllet os med fantastiske film igennem flere årtier. Men efter Miyazaki er der også kommer andre talentfulde instruktører. Heriblandt Hiromasa Yonebayashi, som blev oscarnomineret for sin film ” Marnie-Min hemmelige veninde”. Nu er Yonebayashi vendt tilbage med historien om Mary, der finder en mystisk blomst. Dette fører hende ud på sit livs største eventyr.

Den unge troldkvinde
Den unge Mary er på besøg hos sin grandtante Charlotte. Mary har svært ved at falde til de nye omgivelser, og har ingen venner. En dag følger hun efter en sort kat, der fører hende ind i skoven. Her opdager hun et kosteskaft og en besynderlig blomst. Blomsten viser sig at være magisk, og kosteskaftet fører Mary hen til en skole for heksekunster og trolddom, hvorpå hun møder skolens rektor og skolens forsker. Skolen gør indtryk, men bag facaden lurer skumle planer om sort og kraftfuld magi.

Endeløs tematik
En af animes helt unikke egenskaber, er at stilarten kan skildre fantasi og socialrealisme forhold på smukkeste vis. Selvom der er mange magiske elementer involveret, virker dette på ingen måde overdrevet eller urealistisk, . Dette er også tilfældet i denne film, hvor man tydeligt kan se, at Yonebayashi har ladet sig inspirere af Miyazakis univers. Dette kommer til udtryk i måden naturen bliver repræsenteret på. Den er skøn og frodig, men også utilgivelig. Desværre kommer menneskeheden altid i vejen, og forskningen på dyr kan fremstå decideret ubehageligt, da menneskeheden evigt tror, at den har patent på alt her på kloden. Desuden er der også meget tydelige referencer til Miyazakis film ”Kiki-Den lille heks”, hvor begge piger også kæmper med at finde sin plads i verdenen. Denne tematik går sådan set igen i Yonebayashis ”Marnie-Min hemmelige veninde”, hvor den smertelige følelse af, at være malplaceret i verdenen gentager sig.

Smuk og vellykket anime
Animationen er gevaldig flot. Den er utrolig smuk, og det giver en helt et sug i maven, når Mary flyver på sin kost. Filmen mangler dog samme originalitet som sidste års ”Your Name”, som blæste alle omkuld, og den ejer heller ikke den samme emotionelle tone som ”Udyret og hans lærling”. Men når det er sagt, er filmen stadig meget vellykket. Man kan dog sidde lidt og grine sødt af den danske oversættelse, da navnene ”Mumlegøg” og ”Kis og Mis” er meget sjove. Karaktererne er søde og hjertevarme, og man kan ikke andet end at holde af den unge Mary, men også hendes tro følgesvend, Mis, som vel at mærke er en kat, er også dejligt at se på, da den virker total uimponeret med alt omkring sig.

”Mary og troldkvindens blomst” er en vellykket, sød og charmerende anime til skatkammeret. Naturens symbolik og tematik spiller en stor rolle, og samfundskritikken menes at være helt på sin plads. Mary er en dejlig karakter, man ikke kan andet end at elske. Og med en god morale om venskab og loyalitet, kan alt overvindes.

Titel: Mary og troldkvindens blomst
Original Titel: Meari to majo no hana
Premieredato: 3. januar 2019