Matador musical

26. december 2008 af Ole Jessen Hansen

Matador musical  billede

Danmarks største og bedste tv-serie tøffer afsted som musical uden retning og historie.

At skulle fortælle hvad tv-serien Matador handler om, er vel nærmest overflødigt for de fleste. For de færreste i Danmark har ikke set den. Enten på tv i en af de uendelige genudsendelser, eller på video eller DVD. Uden tvivl den største succes som DR nogensinde har produceret. Det er vel det nærmeste der kommer arvesølvet inden for tv-underholdnings branchen.

Men et kort resume kommer her:

Mads Skjern ankommer til den lille søvnige provinsby Korsbæk sammen med sin søn Daniel. Han ser hurtigt at byen rent forretningsmæssigt er gået i stå, og at byen er på meget få hænder med bankdirektør Hans Christian Varnæs i spidsen. Han opretter en meget succesfuld manufakturhandel i byen, og kommer dermed i konflikt med byens spidser, der ikke er meget for forandring, men gerne ser at tingene bliver som de er.

At overføre et serie på 24 afsnit til en musical på 2-3 timer er noget af en udfordring. En udfordring og en opgave der kan virke uoverskuelig, men instruktør Peter Langdal er ikke en person der stikker op for bollemælk, så denne udfordring har han taget til sig. Peter Langdal har valgt at lave denne musical som en sammenblanding af Lise Nørgaards originale replikker fra tv-serien, tilsat sangtekster af rapperen Clemens, og koreografi af Niclas Bendixen.

Det er nogle af Danmarks bedste skuespillere der har valgt at sige ja tak til at medvirke i musicalen. Navne som Jens Jørgen Spottag i rollen som Mads Skjern, Kristian Boland spiller Hans Christian Varnæs, Kaya Brüel spiller Ingeborg Skjern, Lotte Andersen spiller rollen som Maude Varnæs og Tommy Kenter i rollen som Grisehandleren Oluf Larsen er blot nogle af de skuespillere der er med.

Alt burde derfor være på plads til den totale succes, men de mange udsolgte forestillinger allerede før premieren, kan kun være fordi at hele Danmark kender tv-serien, og forventer noget af det samme til musicalen.

Men desværre fungerer det ikke. Der er simpelhent for mange ting der ikke fungerer. Det har desværre vist sig at være totalt umuligt at skære tv-serien ned til længden på en musical. Har man ikke set tv-serien, så vil man sidde meget forvirret efter at have set musicalen. Der er ikke hoved og hale i de forskellige scener, og den samlede historie som den fremvises i den originale tv-serie kan sjældent genkendes. Det er uden tvivl Peter Langdals intension, at Lise Nørgaards originale replikker kunne være med til at holde historien på plads, men desværre uden held.

Det er klart at man ikke skal forvente at det er tv-serien man skal se, når man sætter denne musical på, men en musical er baseret på først og fremmeste musikken og sangteksterne, og jeg syntes desværre ikke at Clemens tekster og musikken af Bent Fabricius-Bjerre fungerer sammen. Og heller ikke koreografien passer til stemningen i serien. Så det er desværre et mix der vil så meget, men ender med ikke fungere.

Der er mange af skuespillerne som jeg syntes er decideret fejlcastet, og selvom der er mange personer i manuskriptet, så syntes jeg ikke at ideen med at flere af skuespillere spiller flere forskellige roller fungerer. Det gør bare det hele mere forvirrende.

Så det eneste positive som denne udgivelse gjorde ved mig, var at den gav mig lyst til at se hele den originale tv-serie igen.

Udover selve DVD´en med musicalen, er der også en ekstra DVD med i denne udgivelse. Og den er faktisk rigtigt god og spændende. Det er nemlig DR-dokumentaren om tilblivelse af musicalen. Som på en fantastisk måde, beskriver hele den kaosagtige proces det har været at skabe denne musical. Når man ser denne dokumentar forstår man hvorfor forestillingen ikke fungerer.

Udover et trailershow, er det ikke yderligere ekstra materiale, hvilket er ret skuffende.

Sandrew Metronome.

Titel: Matador musical