Mirrors

16. marts 2009 af Kristian Jensen

Mirrors billede

Amerikansk gys med et europæisk twist...

En mand løber panikslagen hen af en lang gang. Noget er efter ham. Skrækslagen flygter manden ind ind i et omklædningsrum. Endelig i sikkerhed – tror han, for inden længe får han øje på et enormt spejl for enden af væggen. Med panik i hans øjne står manden nu ansigt til ansigt med det, han frygter allermest - sit eget spejlbillede. Pludselig krakelerer spejlet, og den ukendte mand må, til sin store skræk, se sit spejlbillede samle et af glasskårene op og snitte halsen over på sig selv. Blodet vælter ud af det åbne sår og manden falder rallende om på gulvet.

Således åbner franske Alexandre Aja sin nyeste film ”Mirrors”, der netop er udkommet på det danske dvd-marked. Filmen skulle oprindeligt have haft dansk biografpremiere i slutningen af sidste år, men af ukendte årsager blev biopremieren sløjfet, og i stedet blev filmen udsendt direkte på dvd.

”Mirrors” handler om den udbrændte ex-politibetjent Ben Carson (Kiefer Sutherland), der efter at have været involveret i en tragisk ulykke har slået sig på flasken, og som et resultat af dette mistet sin familie og venner. I et forsøg på at få sit liv på ret køl igen, tager Ben et job som nattevagt i et udbrændt stormagasin, der af forsikringsmæssige årsager står tomt. I begyndelsen går det godt for Ben. Jobbet er nemt og består mest af alt bare at sidde på en stol og glo fjernsyn, kun afbrudt af enkelte vagtrundter hver tredje time. Men pludselig sker der noget mærkeligt, og Ben begynder at se ting i stormagasinets spejle, som umuligt kan være sande. Brændte mennesker skriger og vrider sig i smerte i spejlene, og det er tydeligt, at noget er helt galt i det udbrændte stormagasin.

Alexandre Aja brød i 2003 igennem med den franske slasherfilm ”Haute Tension”, der slog hans navn fast som et af de største talenter inden for moderne filmgys. Efterfølgende kastede Aja sig over genindspilningen af Wes Cravens klassiske ”Slagterbanden” (1977), der havde premiere i 2006 under originaltitlen ”The Hills Have Eyes”. Aja gentog successen fra ”Haute Tension”, og folk strømmede ind i biografen for at hygge sig med morderiske mutanter. Derfor var mine forventninger ekstra høje, da jeg satte ”Mirrors” i dvdafspilleren og trykkede på play. Men ak, skuffelsen var til at tage at føle på, efter at rulleteksterne begyndte at rulle hen over skærmen. ”Mirrors” mangler nemlig i den grad det punch og den energi, der gjorde Ajas to første spillefilm så vellykkede. Selvom filmen er ekstremt blodig, især i scenen hvor en ung kvinde giver udtrykket 'at gabe kæben af led' en helt ny betydning, så kniber det gevaldigt med historien i filmen, der aldrig rigtig formår at hænge sammen. Plottet er simpelthen fyldt med huller og tåbelige kontinuitetsfejl, der irriterer i længden. Heldigvis er filmens visuelle stil flot, og effektguruen Greg Nicoteros makeupeffekter er som sagt ganske blodige. Skuespillere gør et hæderligt stykke arbejde, og det er især dejligt at se Kiefer Sutherland spille en karakter, der ikke hedder Bauer til efternavn.

Filmens vellykkede effekter og blændende visuelle stil, hiver filmens karakter gevaldigt op i forhold til den tynde historie, der bestemt ikke lever op til det vi ellers har set fra Ajas hånd.

Ekstramateriale
Den danske dvdudgivelse af ”Mirrors” indeholder både den nedklippede biografudgave og den ucensurede version af filmen. Hvorfor man skulle vælge at se den censurerede udgave af filmen, ved jeg ikke, men det er da bestemt prisværdigt, at man vælger at vedlægge begge versioner. Selve bonusmaterialet består af en næsten 50 minutter lang dokumentarfilm, der går bag om produktionen af ”Mirrors”. Dokumentarfilmen kommer fint omkring alle aspekter af filmen, lige fra valg af skuespillere til de blodige makeup effekter. Derudover får man en finurlig lille film, der handler om den mystik, der op gennem historien har omgivet spejle. Forskellige historikere kommer med forskellige bud på, hvorfor spejlet har fascineret mennesket gennem tiderne. Som rosinen i pølseenden får vi en lang række slettede/alternative scener, der alle har et valgfrit kommentatorspor med Alexandre Aja tilknyttet.
Alt i alt er bonusmaterialet omfangsrigt og underholdende. Dog savner jeg et kommentatorspor til selve filmen, men jeg kvitterer alligevel gerne med 4 on-z stjerner til ekstramaterialet.

Tekstning: Dansk, engelsk, norsk, svensk og finsk.
Lyd: Dolby Digital 5.1