Mumien Vender Tilbage

17. maj 2001 af Jesper Rosenberg Antonsen

Mumien Vender Tilbage billede

Imhotep er ikke så død og begravet som Rick og Evelyn går og regner med. Han bliver kaldt til live igen, og han forsøger atter at lægge verden for sine fødder

Siden vi sidst fulgte Rick (Brendan Fraser) og Evelyn (Rachel Weisz) er der nu gået 10 år, og vi befinder os nu i 1935, De 2 er blevet gift, og har så sandelig også fået en dreng, den nu 8-årige Alex (Freddie Boath). Under endnu en ekspedition til Ægypten hjembringer Rick og Evelyn Anubis’ armring, og den skal vise sig at være en væsentlig årsag til det videre forløb.

Alex er mindst ligeså nysgerrig og interesseret i Ægyptens historie som sine forældre, og da han ser sit snit til det, får han åbnet det smykkeskrin hvori Anubis’ armring ligger og tager det på. Men han kan ikke få det af igen. Under British Museum arbejdes der på at kalde Imhotep (Arnold Vosloo) tilbage fra de døde, så han med sin elskede Ank-su-Namun ved sin side atter kan lægge verden for hans fødder. Ank-su-Namun er i mellemtiden blevet reinkarneret som Meela (Patricia Velasques). Men for at kunne erobre verden er de nødt til at have hjælp fra Anubis’ krigere og deres hersker – den endnu ondere Skorpion Kongen (The Rock). Men den eneste måde de kan tilkalde dem på er ved hjælp af Anubis’ armring – som jo sidder om Alex’s arm.

Derfor går jagten nu ind på Alex, og da det lykkes at kidnappe ham bliver den fortsatte jagt henlagt til Ægypten, hvor Rick, Evelyn og hendes bror Jonathan (John Hannah) følger i kidnappernes fodspor. Heldigvis har Alex held til at ligge spor til sine forældre så de kan følge efter dem. Det hele ender naturligvis med et brag af en kamp, hvor der ikke er lagt fingre imellem.

Mumien Vender Tilbage er en god efterfølger til den oprindelige film Mumien. Den er utrolig flot lavet, og det er imponerende at se alle de special effects der er i filmen. Handlingen er også god nok, og der er bestemt også det action der skal til for at holde publikum fanget.

Brenda Fraser spiller igen Rick O’Connell, og ligesom i etteren leverer han en pragtpræstation. Han spiller utrolig godt. Han formår virkelig at få rollen til at virke overbevisende. Derudover har han en fantastisk humor som passer perfekt ind i filmen. Hans tørre kommentarer kan få et smil frem på de flestes læber.

Rachel Weisz er ligesom Fraser genganger fra etteren. Hun gentager også succesen med endnu en stor præstation, der nok skal slå hendes navn fast med syvtommersøm. Hun har rollen som den ivrige arkæolog som ønsker at markere sig indenfor en ellers mandsdomineret verden. Man må også sige at det lykkes hende ret godt. Hun har i filmen nogle tilbageblik til hendes tidligere liv, og det virker godt i filmen. Det giver en bedre sammenhæng og forståelse.

Debutanten Freddie Boath spiller sønnen Alex. Han er simpelthen en oplevelse i sig selv. Han spiller suverænt godt, og er med til at give filmen det pift der skiller den ud fra etteren. Han leverer en solid og ganske underholdende præstation. Han har ligesom Brendan Fraser mange sjove kommentarer. Flot af den debuterende unge mand, som jeg tror vi kan vente os meget af. Han imponerede også sine medskuespillere. Fraser synes han minder om Weisz, og Weisz synes han minder om Fraser !

Endnu en god præstation leveres af John Hannah, som igen spiller Evelyns bror. Han kommer også med mange gode kommentarer, og er med til at binde filmen sammen. Imhotep spilles igen af Arnold Vosloo, og han er den ondeste! Flot skuespil, og imponerende grafik.

Stephen Sommers har både skrevet og instrueret, og det er han såmænd sluppet ganske godt fra. Filmen har en rød tråd igennem hele forløbet, og det virker utrolig godt med de tilbageblik der kommer undervejs. De både forklarer og illustrerer historien på en god måde. Special effects er overladt til Industrial Light and Magic, og de har som sædvanligt fundet guldkorn frem. Meget imponerende.

Mumien Vender Tilbage er noget så sjældent som en god to’er. Der er desværre langt imellem at efterfølgere til succeser bliver nogen god oplevelse, men det er denne film altså blevet. Den har alt hvad der skal til for at man kan sige det er en god efterfølger. Den har det bedste fra etteren, samme hold skuespillere, men har alligevel formået at forny sig så meget at man ikke sidder og føler at man har set det hele før. Du må ikke snyde dig selv for denne film, specielt ikke hvis du kan lide genren. Kunne du lide etteren vil du elske toeren.

Titel: Mumien Vender Tilbage
Original Titel: The Mummy Returns
Premieredato: 18. maj 2001