Mumitroldene Og Jagten På Kometen

4. marts 2011 af David Lund

Mumitroldene Og Jagten På Kometen billede

Endnu en glimrende filmatisering af Tove Janssons skøre og skæve univers om mumitroldene og deres venner.

Mumidalen vil sikkert altid være populær i snævre kredse, og derfor vil der sikkert også fortsat komme adskillige filmatiseringer af bøgerne, tegnefilm, serier, spil og legetøj i spandevis – heldigvis kan man sige. Mumitroldene er nemlig et fremragende alternativ til Disneys puttenutteverden, hvor fantasi, morale og sære væsener og begivenheder går op i en højere enhed. Mystikken er evigt bevaret siden Tove Jansson opfandt universet i en ordentlig koger, og de forklaringer på enkelte væsener og begivenheder der er blevet digtet senere hen, har blot skabt endnu flere spørgsmål.

Den seneste produktion er for engang skyld af nordisk oprindelse, hvor de førhen har været alt fra amerikanske til polske og japanske, er mumitroldene nu kommet tilbage til hvor de startede. Denne filmatisering er blevet gjort før i tegnefilmsform, og selvom vi denne gang ikke kommer helt op på samme niveau, er der stadig meget at holde af. Historien er vel mere eller mindre en road movie for børn, hvor en komet ildevarslende truer Mumidalen, og Mumi og Snif tager ud på en lang rejse til et observatorium for at få svar. Her udsættes de for en række velkendte figurer og farlige situationer, men som barn bør man altid føle sig tryg i denne film, for den besidder en ren uskyld og nysgerrighed som man sjældent oplever i børnefilm. Dette er et enormt plus for de mindste, og det er sjældent at man kan anbefale en film så målrettet de mindste til alle aldersgrupper, men filmen har simpelthen så meget hjerte, at de fleste bør kunne se dens kvaliteter.

Teknikken i filmen virker måske ganske genkendelig, og det er også lånt fra de gamle polske produktioner i 70’erne og 80’erne med papirfigurer og lignende stop-motion. De ser unægtelig mere charmerende ud end nogensinde. Mest interessant er dog stemmevalget, hvor det engelske lydspor byder på Stellan Skarsgård, Peter Stomare, Max Von Sydow og danske Mads Mikkelsen. Naturligvis skal det helst ses på svensk, men her er ingen danske undertekster, og derfor er det naturligt at ende på det danske lydspor, der også byder på Mads Mikkelsen og tilføjer Iben Hjele og Dejan Cukic. Alle lydspors stemmeskuespillere gør et glimrende stykke arbejde. Musikken fra de gamle produktioner er også vendt tilbage, og har man set disse, bliver man hurtig nostalgisk. Björk leverer passende titelsangen, og det hele føles ganske gennemført og tro mod kildematerialet.

Er man påpasselig med hvad ens børn må og skal se i fjernsynet, er ”Mumitroldende Og Jagten På Kometen” et indlysende valg. Her er masser af legesyge og fantasi i rigelige mængder, men vigtigst af alt er der spækket med gode moraler. Her er ingen materialisme at finde (faktisk er der spækket med det præcis modsatte), og børn lærer om alt fra mod til venskab og noget som de fleste forældre vil elske – at lytte til sine forældre. Når filmen så samtidig er underholdende og charmerende, bør man ikke tøve med en evt. investering.

Ekstramateriale – 2/6

Der er ikke meget ekstramateriale på denne udgivelse, men det der er, er af fin kvalitet. En ”musikvideo” af Björks sang til filmen, og et program der går bag om kameraet igennem interviews med stemmeskuespillerne på ca. 20 minutter er alt. Programmet går dog ind i stemmeskuespillernes barndom og forståelse af Tove Janssons værk, hvilket er ganske interessant og anderledes at følge. Igen ærgrer jeg mig hovedsageligt over de manglende undertekster, men et kommentarspor og et program der går bag om mumitroldene og Tove Jansson generelt, ville have klædt denne udgivelse meget. Desuden er filmen her oprindeligt ment til 3D, og den version hører heller ikke med.

Titel: Mumitroldene Og Jagten På Kometen
Original Titel: Mumintrollet Och Kometjakten
Premieredato: 15. februar 2011