Kunstverdenen har altid lidt af svindel, særligt er de store mestrer blevet kopieret i uendelighed.
Men da en 4 årig pige gør sin entré med sanselige abstrakte malerier, med rødder i cobraen og Pollack, og med komplekse kompositioner og flotte farvesammensætninger, var hun allerede en succes. Hun bliver hurtigt taget ind i gallerivarmen af vendekåben Anthony Brunelli, som tydeligt havde sans både for det kommercielle og det kunstneriske. Og Marla er en sensationskunstner. Forældrene moren Laura og faren Mark, støtter hende hele vejen. Mark er selv amatørkunstner, men er aldrig slået sig igennem for alvor.
Hendes første udstilling bliver et tilløbsstykke, og alt bliver revet væk. Og det sætter kun et større fokus på hende, at selv New York Times har en større artikel med naturtalentet.
Så kommer vendepunktet, da hun og familien optræder i ”60 Minutes”, og hvor det fremgår at faren er inde over og styrer, om ikke fysisk, så mentalt styrer datterens pensels strøg og valg af farver. Og da en ekspert inden for kunstvurdering, i samme program, udtaler, at billederne bærer præg af at være malet og to kunstnere, den lettere naive del og en mere kompleks metode. Alt pegede nu i retning af faren havde været inde over, og Marla´s malerier bliver stemplet som bedrag. Kunstsamlere der havde erhvervet sig et billede af Marla vil have pengene tilbage, faren modtog trusler på livet via e-mails og breve. Galleri ejeren Brunelli overvejede at stævne faren. ”60 minutes” havde vendt op og ned på familiens liv. Instruktøren til denne film blev inviteret til at overnatte så han med et skjult kamera kan dokumentere Marla male et billede fra start til slut. På denne facon bliver maleriet ”Ocean” vakt til live, og på en senere udstilling med den nu imødekommende Brunelli, bliver det hendes nye varemærket, og et blåstempel på hendes og især farens uskyld.
Men tvivlen hænger på en eller anden måde stadig over fænomenet, selvom hun prismæssigt er opadgående.
Dokumentar filmen er interessant på mange planer, både det at pace sine børn frem, hvilket synes at være tilfældet her, selvom det foregår i det skjulte, og børnene, specielt Marla ikke virket mærket af det. Forældrene har påvirket hende til at male, og iblandet god pædagogik, har der været fri adgang til farverne, og ingen umiddelbare begrænsninger i den retning.
Interessant er det også at malerierne er velkonstruerede og skønt at skue. En ekspert udtaler i de meget vel kunne være vægdekorationer på Modern Art Museum. Er det faren der er penselføreren, og hvorfor kan han ikke slå igennem. De har umiddelbart deres egen stil, selvom der er en del af denne type på markedet, så bør der være opkøbere til. Men sensationen i sig selv er særdeles salgbar, da mange kunstopkøbere også køber prestige.
Der er stilles mange ubesvarede spørgsmål i denne dokumentar, der ind imellem er en anelse rodet i sin struktur.
Den kan varmt anbefales, og det er svært ikke at lade sig rive med.
Intet ekstra materiale til dvd udgivelsen.
Filmen er venligst stillet til rådighed af:
Universal Pictures.