Nancy Drew and the Hidden Staircase

11. august 2019 af Henrik Andersen

Nancy Drew and the Hidden Staircase billede

I 1930’erne blev der skrevet en berømt bogserie og teenage detektiven Nancy Drew, der altid blev hvirvlet ind i alverdens mystiske sager. Hendes snusfornuft og ivrighed efter at gøre noget godt førte hende altid frem til løsninger, som andre ville have svært ved at gennemskue. Her i 2019 spilles Nancy Drew af Sophia Lillis, hvilket er blevet til et spændende portræt og en solid mysterie film for hele familien. Denne gang skal Nancy Drew opklare nogle mystiske hændelser i det gamle hus Twin Elms. Er det mon spøgelser der er på spil, eller noget mere jordnært. Nancy Drew får brug for alle hendes opklarings evner.

Efter at teenageren Nancy Drew har mistet sin mor, bliver hun tvunget til at flytte til den lille by River Heights sammen med sin far. Da en af hendes nye veninder beder om hjælp, sætter Nancy gang i endnu en efterforskning. Hun går alligevel og længes efter at gøre en forskel, så endnu en gåde der skal løses falder på et tørt sted. Venindens bedstemor mener, at hendes kæmpe hus der går under navnet Twin Elms er hjemsøgt. Der har været taget kontakt til politiet, der naturligvis afslår sagen som pjat. Så nu må Nancy Drew samle sine venner George og Bess, for at opklare mysteriet. Den til tider modbydelige plageånd Helen får også lov til at hjælpe med, for inderst inde syntes Nancy Drew hun bør have en chance for at vise sin gode side frem. Det bliver en efterforskning hvor alle bliver sat på prøve, og de må alle stå sammen for at løse mysteriet om spøgelserne i Twin Elms.

Nancy Drew and the Hidden Staircase er en amerikansk teen-mystery-film fra 2019 instrueret af Katt Shea med et manus af Nina Fiore og John Herrera, der er baseret på bogen med samme navn af Carolyn Keene fra 1930, som tidligere blev tilpasset til en film fra 1939. Der er lavet en lang række bøger i serien, hvoraf de fleste er blevet filmatiseret op igennem 30’erne. Men også nyere forsøg er blevet iværksat, og både i 2002 og 2007 kunne man igen se Nancy Drew på det store lærred.

Her i 2019 opdateringen der fint får ført historien frem i tiden, hvad der hermed følger af moderne teknolog og de problemer der følger i kølvandet på dette, bliver Nancy Drew spillet af Sophia Lillis. Hun er allerede kendt for fine præstationer i genindspilningen af Stephen Kings gyser IT hvor hun har en central rolle. Hun var ligeledes skræmmende god i serien Sharp Objects. Hendes fortolkning af en moderne Nancy Drew er sjov og ægte, og selvom hun kommer ud for en række oplevelser ikke alle 16 årige kommer ud for, får hun alligevel det hele til at virke troværdigt. Dejligt at se en Amerikansk film der endelig tager sin målgruppe seriøs, og ikke taler ned til dem på en dumsmart og overfladisk facon. Man kunne godt håbe på flere film i serien med Sophia Lillis i titelrollen.

Ekstramateriale.

Der er et par sjove små ”Bag kameraet” film på denne Blu-ray udgivelse, hvo det er muligt at møde holdet bagved filmen. A Sleuth, a Girl and an Inspiration, Pink Footprints: Touring Twin Elms, og en sjov Gag Reel fra de sjove ting der gik galt under optagelserne.

Nancy Drew and The Hidden Staircase er flot overført på Blu-ray og både billede og lyd er efter standaten.
Det er muligt at se filmen med Danske, Finske, Norske, Svenske, Franske og Spanske undertekster.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.