Nat På Museet 2

28. oktober 2009 af Jesper Poulsen

Nat På Museet 2 billede

Larry og hans lommelygte vender tilbage...

Så er der igen liv i alle museumsgenstandene og med stort kaos til følge. Larry Daley har droppet jobbet som kustode-nattevagt og oplever stor succes som opfinder med sin seneste idé: Den selvlysende lommelygte… Dog får han nys om at det gamle nationalmuseum går hårde tider i møde, da en del af genstandende skal computergenereres og moderniseres, da ingen gæster længere gider ”gammelt skrammel”. Alt hvad der er yt, ryger i kælderen på Smithsonians museum til lageropbevaring. Men den egyptiske tavle sætter stadig liv i alle statuetter og udstillingsfigurer, og på Smithsonian er der en særlig magtkamp i gang. Kahmunrah, storebror til den egyptiske hersker Akhmenrah, føler sig nedgjort da lillebror blev leder af det egyptiske folk. Nu er hans domæne nær, da han truer med at hidkalde en frygtelig hær fra fordums tid og overtage styringen, ikke alene af Smithsonian Museet, men også hele verden. Til det skal han bruge en magisk kode til den egyptiske tavle, og allieret med skurke som Ivan den Grusomme, Al Capone og General Napoleon samt gidseltagningen af Larrys lille ven Jedediah, ja så kræver det at Larry atter trækker i arbejdstøjet og forsøger at få bragt orden i sagerne igen.

Det involverer blandt andet en gigantisk blæksprutte, input fra den drilske abe Dexter, en slagplan af general Custer, assistance af Tuskegee Airmen, hjernegymnastik af nogle Einstein-dummies samt fysik styrke af statuen af Abraham Lincoln. Og midt i det hele en romantisk affære med Amelia Earhart (den første kvinde som fløj over Atlanten). Ja, der kommer til at ske en masse eventyrligt og utroligt, før alt igen kan ånde fred og idyl.

Ben Stiller leverer igen portrættet af den allestedsnærværende nattevagt Larry som er overbebyrdet med udfordringer for at få alle løse tråde flettet sammen. Og derforuden er der tale om en sand stjernerække af Hollywoods ensemble i de øvrige roller. Amelia Earhart spilles af Amy Adams (Junebug, Doubt og netop nu aktuel i Julie & Julia), Owen Wilson (The Royal Tenembaums, Meet The Fockers, Marley & Me) er den lille, men iltre cowboy-figur som undervejs allierer sig med den lige så ”store” romerske kriger Octavius, spillet af Steve Coogan (24 Hour Party People, Tropic Thunder, Tristam Shandy). Der er ligeledes gensyn med Robin Williams (Good Will Hunting, Døde Poeters Klub, Jumanji) som Teddy Roosevelt og Ricky Gervais (The Office, Ghost Town, Stardust). Ikke at forglemme Christopher Guest (Spinal Tap), Hank Azaria (Pretty Woman, Quiz Show, Run Fatboy Run), Bill Hader (Pineapple Express, Knocked Up, Hot Rod), Jonah Hill ( Superbad, Walk Hard og aktuel i Funny People) og så leverer American Pie-farmand Eugene Levy stemme til de små Einstein-dummies.

Ganske som det var tilfældet med den første Nat På Museet-film, er det Shawn Levy som star bag kameraet og der er stadig masser af fart, fis og fjollede forviklinger at tage fat på. Det virker dog til dels noget overgearet fra tid til anden. Men skal det ikke være det? Jo, måske nok. Men når kværnen får så meget drys at det er på et niveau hvor man næsten mister interessen, så er det jo ikke et plus. For mig var det, trods præmissen, ikke en opfølger jeg kunne sluge råt. Filmen vil for meget, og den klassiske kamp mod uret, tages ikke alvorligt nok, selv opholdt mod at vi befinder os i komediegenren. De allierede skurke (Capone, Ivan Den Grusomme og Napoleon) har simpelthen ikke nok spilletid til at udfolde sig ordentligt. Indslagene med de små aber, virker også påtaget – og ligner en reference til blot at minde folk om den første film. Den evigt feel-good-stemning lader heller ikke et øje tørt. Larry SKAL ligesom overbevises om at han IKKE kan undvære samværet med det levende museum. Filmen er dog mere børnevenlig end den første film, så publikumskredsen synes udvidet. Det gør dog at man som voksen nok føler at man sagtens kan gå på toilet eller ud efter en kop kaffe, uden at have mistet føling med progressen, trods det ambitiøse og, alt andet lige, vellykkede set-up på action-delen.

På den konto er der en del for og imod, og deraf karakteren 3 stjerner. Det kan ekstra materialet ikke rette op på, da der blot er tale om to featurettes som ikke formår at gøre sig interessant eller involverende på sit publikum.

SF/Fox.

Titel: Nat På Museet 2
Original Titel: Night At The Museum 2: Battle of The Smithsonian