I den fiktive by Maardam, går en morder løs. To halshuggede ofre er fundet på kort tid, og der er for mange fællesnævner for begge til ikke at udlede af det er en person. Byen er rystet. Nessers Van Veeteren (Sven Wollter) er lige akkurat gået på pension, og skal hente sin søn Eric (Josef Säterhagen) som har fået udgangstilladelse fra fængslet, men på vejen støder han på politiholdet, ved gerningsstedet til det sidste mord, og som den evige politibetjent, kan ikke holde sig tilbage, og tager del i efterforskningen på stedet. Hans kollegaer Ewa Moreno (Eva Rexed) og Münster (Thomas Hanzon) er tilstede, også hans jævnaldrende samarbejdspartner Bausen (Lars-Erik Berenett) tager imod. Noget peger på at offeret er blevet forholdt et fotografi, da Veeteren finder en særlig fotoklemme, der bruges til fremkaldelser. Han må videre. Forholdet far og søn imellem er noget anspændt, men gode miner opretholdes, da Nessers afhenter Erik fra fængslet.
Fem dage sammen, faren glæder sig, og håber at de kan finde hinanden igen, efter mange års ”fravær”. Men næste dags morgen er Erik forsvundet, uden nogen besked.
Veeteren er lettere frustreret, da han har forberedt sig på 5 dage, og har ansvaret for sønnens adfærd m.m.
Men pludselige har han igen tid til politiarbejdet, og sagen snurrer i hans tanker, og han for lov på nådig vis at følge Moreno og Münster, der er taknemmelige over hans tilstedeværelse. Derimod er afløseren for Veeteren, den unge De Klerkk, der ser ham som en utålelig intrigant, og tager ham kun med på nåde, så længe han holder sig diskret i baggrunden.
To af de myrdede hang ud med en Maurice Rühme (Douglas Johansson), kunstagent, voldelige tendenser, og en prostitueret, Christine Reisin (Katarine Larsson) var involveret i dette aparte slæng, og alt tyder nu på at det er Maurice der er morderen, en økse er fundet med blod fra ofrene og overdænget med hans fingeraftryk. De Klerkk triumfere, men Veeteren føler sig usikker, og er samtidig urolig for sin søn.
Nessers Van Veeteren er baseret på Håkan Nessers bestseller romaner, omkring den pensionerede kriminalkommissær van Veeteren (Wollter). Det er svensk og fremragende, præcist og med lag i det forskellige personer. Sven Wollter er sublim, er Bergmansk i sin præsentation af den evige betjent der æder sine omgivelser op, i sin træng for at præstere og opklare. En seværdig krimi uden omsvøb.
Der er intet ekstra tilbehør til serien, som også tæller ”Carambole” og Münsters Sag”, men savner lige en kort opsumering, og et interview med selve forfatteren Håkan Nessers.
Filmen er venligst stillet til rådighed af:
SF/Fox.