New Year's Eve

2. maj 2012 af Jesper Poulsen

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

New Year's Eve billede

Crappy New Year

New Year's Eve... For mig en genial aften med confetti, bordbomber, gags, druk og krudt i stride strømme. Men nej, naturligvis handler denne film ikke om hvordan man undgår øjenskader og brandsår. Den handler om en hel masse mennesker som har noget på spil. Der er kræftpatienten (Robert De Niro) som kun har et ønske tilbage. Der er den gravide kvinde (Jessica Biel) som jagter en pengepræmie ved at være den første der føder på nytårsaftensdag. Der er den underkuede og flittige kvinde (Michelle Pfeiffer) som forsøger at få bugt med sine nytårsfortsæt. Der er musikeren (Jon Bon Jovi), der satser alt på at redde et forlist forhold. Der er iværksætteren (Hilary Swank), på hvem alles øjne er rettet mod, i håb om at få alt til at klappe i New Yorks gader på denne årets sidste dag. Så er der singlefyren (Josh Duhamel), som er ramt af uheld i sin jagt på at nå hjem og levere nytårstalen hos familiefirmaet. Så er der pessimisten (Ashton Kutcher), som bliver fanget i en elevator. Og så er der... Lyder det bekendt? Har vi ikke set denne film før? Jo, lige præcis. For snart et års tid siden, anmeldte jeg filmen Valentine's Day her på cinemaonline.dk.

Ensemblekonceptet er det samme, instruktøren er den samme (Garry Marshall) og det er naturligvis sådan at alt går op i en højere enhed, for vi har jo alle brug for lidt feel-good, ik'? Første gang man introduceres til denne skov af personer, får man et lille flig af hvad de hver især kæmper med. Desværre er genren også så gennemsyret og filmen en uofficiel 2'er til Valentine's Day, så man sagtens kan lægge to og to sammen og regne ud hvordan tingene løses. Det er et forholdsvist sørgeligt produkt hvor der bliver overspillet på alle tangenter, og jeg lærer nok aldrig at forstå hvorfor store Hollywood-stjerner vælger at lægge deres gode navn og ry i denne type film. Og der er godt nok mange af dem. De ovenstående plus blandt andre Sarah Jessica Parker, Zac Efron, Matthew Broderick, Cary Elwes, Katherine Heigl, Ludacris, John Lithgow, Halle Berry, Abigail Breslin, Til Schweiger, Hector Elizondo, James Belushi samt selveste Joey McIntyre fra boybandet New Kids On The Block og American Idol-værten Ryan Seacrest.

Det er hele 2 timer man skal trækkes med billige (usjove) grin, kiksede replikker, tåbelige referencer og et persongalleri som ikke har en jordisk chance for at have været faktuelle individer. Det er en anstregende omgang af sammenflet og små kik-ind hos disse folk som vi åbenbart skal foregive at holde af og holde med. Man sidder og håber på at der pludselig dukker et monster op og æder alle medvirkende, eller et fly by fra et rumskib som fjerner alle involverede fra jordens overflade. Jeg har før peget fingre af amerikanerne, og nu gør jeg det igen. Sidder I virkelig derovre i staterne og nyder denne slags film? Griner I undervejs? Er I underholdt? Er filmene bare "cute" og "nice"? Eller hvad sker der? Det er ud over min fatteevne...

Filmen undgår da heller ikke at blive pladderromantisk og moraliserende, og det er i sidste ende udslaget der gør at man ønsker New Year's Eve hen hvor pebret gror.

Bonus materialet består af lidt musiksnas med Lea Michele og Jon Bon Jovi som leverer musikken til filmen. Her kan du opleve de to i studiet, på filmsettet og live fra Times Square. Du kan også se slettede scener, opleve holdet bag bringe dig magien fra Times Square. Du kan også høre ensemblet fortælle om deres favorit-nytårsaftener og deres mere eller mindre heldige nytårsfortsæt.

Titel: New Year's Eve
Original Titel: New Year's Eve
Premieredato: 24. april 2012
Instruktør: Garry Marshall
Skuespillere: Robert De Niro, Michelle Pfeiffer, Halle Berry, Josh Duhamel, Hilary Swank, Ludacris, Jon Bon Jovi, Katherine Heigl, Abigail Breslin, John Lithgow, Matthew Broderick, Hector Elizondo, Sarah Jessica Parker, Ashton Kutcher, Jessica Biel, Zac Efron
Spilletid: 117 min.
Selskab: Wayne Rice, Karz Entertainment, 2011
Genre: