Nim og Den Hemmelige Ø

18. april 2009 af Malene Vinther

Nim og Den Hemmelige Ø billede

En sød familiefilm uden det store drama, den er underholdene og der er noget for de små såvel som de store.

Filmen handler om Nim (Abigail Breslin), der bor med sin far (Gerard Butler), på en isoleret og ukendt ø. Hendes far er havforsker og derfor bor de i det lille paradis sammen med dyrene. De lever et uforstyrret liv bare de to, men en dag skal faren ud på ekspedition for at finde en bestemt alge og Nim bliver tilbage på øen. Faren bliver fanget af en storm og kommer ikke hjem indenfor de to dage han lovede. I mellemtiden skriver Nim med, hvad hun tror er en kendt opdagelses rejsende hun kender fra de spændende bøger om Alex Rover. Alexandra Rover (Jodie Foster) har skrevet til Nim i håb om at komme til at snakke med faren og få besvaret nogle spørgsmål om vulkaner, men den neurotiske forfatter Alexandra Jones bag de populære bøger finder ud af, at pigen sidder alene på øen og har brug for hjælp. Forfatteren må nu overvinde skizofreni, tvangstanker og angst, for så meget som gå ud på sin veranda, for at hjælpe pigen på den anden side af jorden. Men inden Alexandra kommer frem skal Nim igennem så grueligt meget.

Der er en del ting i filmen, som er meget velfungerende. Historien er som sådan god nok, der sker ikke forfærdelig meget, men idéen om at sætte faren som havforsker giver meget god mening og for tingene til, i et realistisk perspektiv, at hænge sammen. Der er masser af flotte billeder og masser af gode intentioner med denne film, men den er alligevel så uoriginal, at det ikke er noget værd at skrive hjem om. Den er sød og underholdene og Jodie Foster gør et bemærkelsesværdigt godt stykke arbejde som den neurotiske forfatterinde. Hun gør en ellers alvorlig underholdene uden at gøre det til grin. Selvom filmen er uoriginal og elementerne deri set før, så er det stadig en udmærket film, som jeg er overbevist om, vil falde i god jord hos de halvstore børn, det vi sige de 6-12 årige. Den indeholder masser af gå på mod, oplevelseslyst og vidensbegær uden at være alt for moraliserende og kvalmende tung af lyserød farvelade. Den indeholder også de tænkende søde dyr, som helt sikkert er en hitter hos de yngste, der er også nogle ting i historien som helt sikkert er til de lidt ældre, alvorligheden af Alexandras sindssygdom (ikke fordi de voksne ikke også godt kan nyde en sød og uforpligtende kigger på børnenes film) og kritikken af de grådige kapitalister, der vil lave den fredfyldte ø om til et ferie resort med dyre hoteller hele vejen hen af stranden så de kan tjene penge på paradiset. Ikke desto mindre vil jeg kun give filmen 3 stjerner, den er middelmådig og næppe en film man længe husker.

Ekstra materiale
Ekstra materialet er rigtig godt på DVD’er. Der er både slettede scener, to kommentar spor, det ene med Jodie Foster og Abigail Breslin, som snakker om alt mellem himmel og jord, mens billederne fra filmen ruller over skærmen, det andet kommentarspor er med de to instruktører og en del mere teknisk. Udover dette er der nogle interessante backstage klip om hvordan man har lavet filmen, optaget det på vandet og hvordan skuespillerne har trænet med de dyr som har medvirket.
Sandrew Metronome.

Titel: Nim og Den Hemmelige Ø
Original Titel: Nim's Island