Nynne - Happy Birthday

7. marts 2007 af Claus Larsen

Nynne - Happy Birthday billede

Et frisk pust over landet

Da Henriette Lind, Lotte Thorsen og Anette Vestergaard for år tilbage begyndte at underholde særligt de kvindelige læsere af Politikens søndagsudgave med Nynnes liv og levned igennem den fiktive dagbog, var det måske tiltænkt at dagbogen skulle blive til en bog, en film og nu også en TV-serie på TV3, som kan købes på DVD.

Dagbogen læner sig kraftigt op af Helen Fieldings bog om den elskelige Bridget Jones, mens TV-serien mere ligner en dårlig kopi af den geniale serie ”Sex and the City”. Nynne Larsen er 35 år gammel i serien, der faktisk tager sin begyndelse på netop den halvrunde fødselsdag, hvor hendes meget søde og noget påtrængende mor kommer vadende om morgenen med en ”neger” i billeramme. Det er et foto af Mbuktu, som Nynne nu står fadder til. Heri er hele kernen i Nynnes liv. Hun er uden mand og børn og må derfor tage til takke med en malinesisk pige. På arbejdspladsen, som ligner Politiken påfaldende meget uden at være det, skriver Nynne artikler om forårets buketter, netdating og andet, der normalt bliver smidt i livsstilstillægget i weekenden. Og det gør hende faktisk lidt utilfreds med livet, fordi hun aldeles mener, at hun er til mere, hvilket ganske givet kan diskuteres.

Når de værste vittigheder, der vedrører Caffe Latte-segmentets dagligdag bliver siet fra i en vurdering har vi med at ganske broget persongalleri, der alle står godt i kontrast til Nynne. Mette Horn spiller sekretæren Merete med den ludomaniske mand, Hans Henrik. Hun repræsenterer det sikre forstadsliv i Husum (der bor stort set alle karakterer, der kommer fra forstaden) Anne-Grethe Bjarup Riis er til gengæld den stilede karrierekvinde, der har noget ungt kød hun skal tilse i frokostpausen. Der imellem står Nynne og har svært ved at finde et ben at stå på. Overfor hende står Lærke (Therese Glahn), en intrigant rigmandsdatter, der får alle mænd til at se hendes vej. For at pifte redaktionen lidt op har man placeret en fulderik af en litteraturekspert i skikkelse af Hans Henrik Voetmann samt den noget kiksede redaktionschef Jacob (Niels Anders Thorn). Dette er den faste kerne, hvortil de almindelige og komiske sidekicks bliver præsenteret. Mor Nynne spilles af Birthe Neumann, der stort set altid er perfekt i en rolle, hvor det græsneneurotiske er i højsædet, og man identificerer sig sådan set kun med Nynne, fordi hendes kære moder er lige til at kvæle hvert evigt eneste øjeblik. Spillet er i høj klasse. Mille Dinesen har et komisk talent. Den høje, tynde og dejlige skuespiller, der også levendegjorde Nynne på film, bærer evne til at ligne en sæk lort og en million uden at gøre ret meget. Mette Horn er fabelagtig som altid og hendes søster fra Emmas Dilemma Anne Grethe Bjarup Riis udfolder sig på midtjysk, så selv en jysk opvokset anmelder kan bliver en kende irriteret – og det er vel præcis pointen.

Rent fortællemæssigt bliver Nynne en anelse tynd, fordi den i modsætning til fx Sex and the City partout skal have en afslutning efter hver episode. Intet må hænge i luften. Desværre går der også for meget tid med intetsigende montager over København, der bliver gennemfræset af Nynne på høj bedstemor-cykel og rød jakke. Alt sådan noget pjat har de bedste amerikanske sit-com skåret helt ud, og det kunne man også godt undvære i Nynne, der til tider minder om et reklameindslag fra Danmark, der kunne bruges til det internationale Melodi Grand-Prix.

Når det så er sagt, så er Nynne faktisk et rent friskt pust henover et land, der i mange år har savnet en reel sit-com, hvis man lige ser bort fra den groteske Langt fra Las Vegas og den mere geniale Klovn, som Zulu har stået for. Det er ligeledes godt at se, at TV3 også tør udfordre de mere etablerede stationer med egen-produktioner. Med andre ord er der mere ros end ris til Nynne. Men det kunne være sjovt, hvis producenterne også turde udfordre målgruppen, der helt klart spiller den største hovedrolle i serien

Når man så vælger at udgive serien på DVD, skal der selvfølgelig også hentes noget profit, hvorfor man også kun får 4 afsnit pr. skive, der i øvrigt kun er pyntet med trailers og en ultrakort sekvens med fraklip.

Scanbox.

Titel: Nynne - Happy Birthday (1-4)
Original Titel: Nynne - Happy Birthday (1-4)