...Og din mor

25. marts 2003 af Danni Travn

...Og din mor billede

…Og din mor er den største mexicanske kassesucces nogensinde. Det umiddelbare middel bag succesen er sex, men også et raffineret manuskript, velspillende unge fyre og en lakonisk fortæller hjælper til

Der skal efterhånden mere end vovede sexscener til at skabe fokus på sin film. Men det hjælper. I …Og din mor lykkedes det dog på glimrende vis for den mexicanske instruktør Alfonso Cuarón at frigøre sig fra den sexfokus, der har været på hans film. For i sin og sit hjemland Mexicos foreløbig største succes er det nemlig ikke, som folk, der skal sælge filmen, ynder at fremhæve, sex, men derimod ungdommelig søgen og en kvindens frigørelse, der står centralt i den veldrejede film.

Ja, ja, der er da sex. Tilpas meget sex til, at det bliver spændende at se, hvordan Alfonso Cuarón griber sit nuværende projekt an - den kommende Harry Potter-film(!) Faktisk går filmen lige på og starter med to en halv sexscene. Scener, der viser de 17-årige hovedrolleindehavere Tenoch og Julios klodsethed på lagnet, men efterfølgende giver et indtryk af deres troskab overfor kæresterne, der skal på ferie i Italien. Den troskab viser sig dog hurtigt at være spil for et galleri, hvor der gemmer sig en voldsom kådhed bag. For de to potente gutter har tænkt sig at bruge pigernes fravær på stoffer og utroskab.

Men som det ofte sker i den alder, så overgår forventningerne realiteterne, og vores to unge venner må nøjedes med den erotik, de kan få ved egen hånd. Inden de mættes af kedsomhed får de dog på deres egen kiksede og småfordrukne vis bagt på Tenochs fætters kone, Ana. De prøver at lokke hende med til en strand, de selv har opfundet, og da hun opdager sin mands utroskab, slår hun til.

Anas beslutning kaster hende ud på en oplevelsesrig tur gennem Mexico sammen med Julio og Tenoch. Samspillet mellem de tre fungerer optimalt. Især Gael García Bernal, der spiller Julio, formår at skabe en teenagerkarakter, der både har en overflade af attituder og en dybde af følelser. Den balance tipper ofte over i enten glat attitudeflip eller kvalmende følelsesporno men ikke her. En lille tidsel irriterer dog i den pæne plæne, hvad videre angår skuespillerne. Anas krop, der til daglig tilhører Ana López Mercados, fremstår desværre malplaceret modelagtig. Den er ekstrem tynd, og mistanken om silikonebryster dukker op et par gange i løbet af filmen. Og det er uheldigt, hvis Ana skal være en ganske almindelig og naturlig pige.

Sådan en detalje skal dog ikke have lov til at overskygge den strålende helhed. Selvom Alfonso Cuarón i bund og grund fortæller en klassisk historie, hvor modsætninger mødes i den ene ende og begge sider kommer klogere ud i den anden ende, så gør han sin film seværdig med en vel afmålt blanding af lækker dialog, drama, dæmoner, drillerier og sex. På vej i bilen spidder Ana således drengenes umodenhed med humor, men fascineres alligevel af deres umiddelbarhed og deres mod på livet, som snakken i stadig stigende grad cirkler om seksualitet. Et emne, der skal vise sig at være fatalt for de tre, men som i sidste ende giver drengene øget viden og erfaring på områder som sex og troskab.

Mens roadmovien kører derudaf sammen med de tre i bilen, kommenterer en fortæller forløbet på centrale tidspunkter. Han gør det ligeså lakonisk og tilbagelænet, som vi kender det fra Den fabelagtige Amélie fra Montmatre. Og det er ikke kun selve handlingen, der får ord med på vejen. Vores fortæller kommer med små beretninger om de steder de passerer på deres vej mod stranden. På den måde får Cuarón flettet sociale problemer og flere menneskelige tragedier ind i sin film, hvor han selv har forfattet manuskriptet sammen med sin bror. Igen balancerer Alfonso Cuarón, fordi den måde at implementere sociale forhold i sin film meget let kommer til at virke som et påklistret politisk statement. Men fordi de små historier på én gang er spændende og absurde, så fremstår de som et ekstra krydderi i en ret, hvor smagsløgene hele tiden finder nye oplevelser.

Ekstramateriale:
Her handler det også om sex. For med på DVD’en er kortfilmen You Owe Me (Me La Debes), hvor handlingen direkte bruger sex som omdrejningspunkt, dog kun på munter vis. Den er meget seværdig og morsom. Desuden indeholder DVD’en en ’Bag Kameraet’ på filmen, samt slettede scener og 4 sange fra soundtracket. Af det mere almindelige ekstramateriale findes blandt anden screenplay, trailer og biografier over skuespillerne. Et glimrende udvalg af ting og sager, hvor kortfilmen dog er klart nummer ét.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Scanbox.

Titel: ...Og din mor
Original Titel: Y Tu Mamá También