På papiret er historien sjov. Henry (Sverrir Gudnason) er bankrådgiver og keder sig gudsjammerligt. Ligesom han afviser kundernes originale, i hans optik håbløse, projekter afviser han forandring i eget kedsommelige liv. Baggrunden er en klassisk moderbinding der ikke mindst skyldes, at Henry som barn oplevede faderens død og påtog sig skylden. Faderens tragikomiske død peger også på originalens, frigørelsens død – faderen udgav sig for en elg og blev skudt som en sådan! Siden da har Henry trøstet sin mor (Ghita Nørby) og sonet sin brøde ved at bilde hende ind, at hans eget liv er en succes.
Henrys projekt er følgelig at fortælle moren sandheden om sit kedsommelige liv. På den måde vil han endelig slippe fri af bindingen, der har resulteret i en stadig leven op til andres forventninger, og så springe ud som den original han og ja, vi alle er. Det skal ske gennem en rejse til Spanien med sin ven (David Dencik) for at åbne en restaurant. Men først skal Henry lige have realiseret et forhold til en rasende svensk feminist (Tuva Novotny) og rystet en tåbelig dansk gangster og natklubejer (Jesper Christensen) og hans endnu tåbeligere søn (Dejan Cukic) af sig. For slet ikke at tale om den psykiater (Charlotte Fich) der har gjort det til sit livsprojekt at behandle moderen, dvs. bekræfte moderen i forestillingen om sønnens succes.
Der er lagt op til en herlig fjollet, men opbyggelig komedie. Intentionerne hos instruktørerne Antonio Tublén og Alexander Brøndsted fejler ingenting. Men denne komedie er slet ikke sjov. Hverken de ordløse scener, hvor instruktørerne bl.a. forsøger at få grin ud af duel på personernes blikke, eller replikkerne er sjove. Og det på trods af filmens flotte skuespilllergalleri, der imidlertid virker noget inspirationsforladt. Noget er gået galt, når fx både Jesper Christensen og Ghita Nørby yder kedelige rutinepræstationer. Det virker som om, instruktørerne ikke har greb om, ikke ved hvad de vil med scenerne. Pointerne fiser ud i ingenting; nogen burde have læst manuskriptet grundigt igennem før produktionen og taget en snak med instruktørerne.
Ekstramaterialet består af en rutineret ”Bag om kameraet” og en trailer.
SF/Fox.