Oskar og Josefine - Heksen fra nutiden.

6. august 2005 af Henrik Andersen

Oskar og Josefine - Heksen fra nutiden. billede

Oskar og Josefine er tilbage i et storstilet eventyr for hele familien.Det er underholdning for alle pengene og et must for alle der syntes om det første eventyr.Og Thorsen, han er også på spil igen.

Oskar ( Mikkel Konyher ) og Josefine ( Pernille Kaae Høier ) er på sommerferie hos Oskars bedsteforældre, da Thorsen ( Kjeld Nørgaard ) pludselig dukker op og tilbyder Josefine tre ture til fortiden som bod for hans tidligere gerninger. Josefine tager imod gaven, og før hun aner det, er hun og Oskar tilbage i 1622, hvor de bl.a. møder Oskars forfader Peder Rold. Det viser sig, at Peders søster Kirsten er meget syg, og da Josefine opdager, at den skumle Doktor Dinesen ( Frits Helmut ) vil helbrede lille Kirsten med igler, beslutter hun at rejse hjem, samle hvad hun kan af medicin og vende tilbage for at helbrede Kirsten. Ikke mange dage senere er Kirsten på benene igen, men så opdager Oskar og Josefine, at de har begået en frygtelig fejl. At lave om på fortiden får nemlig den konsekvens, at Oskars familie forsvinder fra nutiden, og Josefine beslutter at rejse tilbage til Kirsten og Peder for at rette op på fejlen. Men ikke kun Kirsten og Peder bliver glade for Josefines besøg. Rygtet har nemlig bredt sig om den lille pige fra København, som helbreder de syge, og Josefine beslutter at hjælpe hvor hun kan. Der går dog ikke længe, før Josefine får byens mægtigste mænd - præsten ( Jesper Langberg ) og Doktor Dinesen - på nakken, som beskylder hende for at være heks. Men den endelig dom skal afgøres af den frygtede Herredsfoged, som viser sig være ingen ringere end Thorsen. Og denne gang har han ikke tænkt sig at lade Josefine slippe.

Holdet bag Danmarks mest populære julekalender i nyere tid - Jesus & Josefine - er samlet igen. Denne gang i action-eventyret Oskar & Josefine, som er en direkte opfølger af TV2's julekalendersucces fra 2003, som i snit blev set af ikke færre end én million danskere pr. afsnit. Biograffilmen Oskar & Josefine er blevet set af ca. 250.000.

Bo Hr. Hansen og Nikolaj Scherfig har igen skrevet et spændende manuskript, der denne gang fører Josefine tilbage til 1622. Historien er lige dele Danmarkshistorie og lige dele eventyr, og det er et mix der tilsyneladende fungere rigtigt godt. Historien er ikke bundet af at skulle give et faktuelt og "rigtigt " billede af Danmark i 1600 tallet og derfor kan der sagtens blive plads til at skeje ud med magi og eventyr. Bo Hr. Hansen og Nikolaj Scherfig levere nogle fine personligheder, der selvom de ikke har lang tid på lærredet sagtens kan stå fast og levere de spændende replikker. Der er mange gode biroller der alle bliver spillet med overbevisning af nogle af vores gamle folkekære skuespillere. Frits Helmut er fantastisk og en smule skræmmende som den mistroiske Doktor Dinesen og ligeledes er Jesper langberg også god i rollen som præsten der er villig til at slå ihjel i guds navn. Thorsen bliver igen spillet af Kjeld Nørgaard, der er forrygende som djævlen selv. Spændende er det, at det lige nettop er Kjeld Nørgaard der er blevet valgt til rollen. Ham forbinder de fleste jo med ham den hyggelige fra børnetime og Kajs, fra Kaj Og Andrea, stemme. I eventyrene om Josefine er han alt det, han ikke har været tidligere, En rigtig led og udspekuleret satan, og det er han faktisk rigtig god til at spille. Pernille Kaae Høier spiller overbevisende Josefine og denne gang bliver Oskar spillet af Mikkel Konyher og ikke af børnerapperen Raz. En udskiftning der er kærkommen og denne gang gør Oskar til en spændende karakter.

Carsten Myllerup sidder igen i instruktørstolen og beviser påny, at han har flair fro at opbygge spændende og vedholdende scener. I Julekalenderen om Jesus og Josefine var han helt klart begrænset af TV-mediet og det faktum at det var en Julekalender han filmede. Denne gang giver han den gas og går ikke af vejen for masser af effekter ( der sjældent er set bedere i Dansk film ) og spændende forfølgelses-scener. Spændingen er fatisk til tider så intens, at det måske nok kan blive lidt uhyggeligt for de mindste. Specielt flot er en scene hvor Peder Rold og Josefine på hesteryg bliver forfulgt at Herredfogedens mænd. Det er stort sat op og spændende filmet. Blandt andet er der nogle meget flotte optagelser fra luften. Alt sammen flot understøttet af Lars Daniel Terkelsens storslåede musik, der levere den sidste brik i eventyret.

En af grundende til at Oskar og Josefine virker 100 % er at den bliver spillet serist hele vejen. Heldigvis har humoren også en fast plads i historien, men den bliver aldrig plat og fjollet som i mange andre danske børnefilm. Man kan kun håbe på at vi i fremtiden vil komme med på flere eventyr med Myllerup, Hr. Hansen og Oskar og Josefine....og hvem ved måske vender Thorsen også frygteligt tilbage. Man kan ihvertfald altid give håbet den længste frist.

Ekstramateriale.

Dokomentar: Bagom Oskar & Josefine.

Biograftrailer.

Teaser trailer og TV-spots.

Audio: Dansk DD5.1

Undertekster: Dansk, engelsk

Fint lille dokomenter, der kommer rundt om hele produktionen og på en fin og forståelig måde viser hvordan det er et lave en stor film som Oskar Og Josefine; Og det er jo også altid spændende at se trailers til filmen.

Karakter for ekstramaterialet: ****
Fimen er venligst udlånt af SF-Film.

Titel: Oskar og Josefine - Heksen fra nutiden