Over The Edge

6. juni 2007 af David Lund

Over The Edge billede

En underholdende ungdomsfilm med masser af kød på. Det er sjældent man ser den slags mere.

Tilbage i 1979 så en ungdomsfilm dagens lys, men stort set ingen turde vise den eller distribuere den, da den var så kontroversiel og samfundskritisk. Filmen er naturligvis Over The Edge, som siden da har dannet sig et ry, selvom det i bund og grund blot er en helt igennem fantastisk film, med meget mere på hjerte end anarkisme, som mange desværre har analyseret den til. Nej, ligesom mange andre film af dens slags, handler filmen i bund og grund om at vokse op, være teenager og rebellere. Ganske vist er vi ude i nogle ekstremer i denne film, hvor stoffer og vold måske ikke bifaldes, men det bliver heller aldrig direkte kritiseret. Du må simpelthen lære at tænke selv, og det er præcis dette filmen lærer en. Dette er den perfekte ungdomsfilm, hvis man da ellers har nerverne til filmens spændingsmomenter samt moraler, og havde jeg set denne i mine teenageår, ville den uden tvivl have haft en stor indflydelse på mig.

Over The Edge er baseret på en sand historie om en lille by i USA ved navn New Grenada, hvor ca. hver 4. indbygger var under 15 år gammel. Samfundet havde ikke skænket dette en tanke, hvilket resulterede i rastløshed, vold og stoffer de unge imellem. Carl er netop flyttet til Grenada med sin mor og far, og her bliver han snart gode venner med den lovløse Richie. Carl følger dog stadig godt med i skolen, men han og hans venner bliver konstant generet af politiet, der holder et fast greb om dem alle sammen. Det ene leder til det andet, og snart er hele byen i totterne på hinanden. Da de unge teenagere næppe har de samme rettigheder eller taleegenskaber som de voksne, svarer de igen på den eneste måde de kan…

Over The Edge udkom kun lidt efter The Warriors, men netop pga. dette har filmen haft sine problemer med at blive vist i biograferne, og i fjernsynet. Man mener nemlig at The Warriors opfordrede til vold, og ville ikke risikere det samme med Over The Edge. Helt ligeså en voldelig film som The Warriors er denne film bestemt ikke, men mange af de samme temaer og holdninger bliver taget op - blot på en nytænkende måde. Over The Edge har dog meget mere at byde på end hvad den egentlig er kendt for; den er et udspekuleret menneskedrama, og portrætterer et amerikansk lillebysamfund perfekt. Ganske vist sidder man de første 5-10 minutter og griner af skuespillernes påklædning og talemåder, men når man først er kommet over den grøft, bliver man grebet og smidt igennem den ene følelse efter den anden.

Det ville være synd at kalde instruktøren Jonathan Kaplan et geni, for kigger man hans repertoire igennem, har han instrueret film som Bad Girls, Unlawful Entry og Project X. Ikke ligefrem de heldigste film, og på det seneste er han blevet reduceret til fast inventar på diverse Tv-serier. Kaplan kan derfor defineres som et one-hit wonder, og Over The Edge er bestemt hans hit. Kaplan kommer utroligt tæt på sine karakterer og skuespillere, så disse flyder sammen i et. Efter et kort stykke tid, er man overbevist om, at man sidder og ser en dokumentarfilm, blot filmet så godt som en professionel Hollywood film.

Skuespillerne er måske ikke alle lige fantastiske, men alle bidrager til filmen med hver sit. Hovedrollen Carl spilles empatisk af Michael Eric Kramer. Ikke ligefrem den mest kendte skuespiller, og han er også kun med i få andre genkendelige film så som Dick og Project X. Dette gør ham dog ikke til en mindre god skuespiller, som blot desværre aldrig har fået et gennembrud. Dem er der efterhånden mange af, men heldigvis kan en skuespiller som Kramer nydes i en fantastisk film som denne. Dette er også Matt Dillons første film, og han spiller Carls bedste ven Richie. Rollen virker måske mere komisk end intentionen egentlig er, men Dillon viser alligevel sit talent i denne rolle, som måske ikke ligefrem er hans bedste præstation til dato, men bestemt viste et ungt ansigt på vej frem. Pamela Ludwig som Carls kærlighedsinteresse Cory er heller ikke et kendt ansigt. Hun har dog alligevel en vis mystik over sig, der giver filmen endnu et lag – nemlig kærlighed og forelskelse. Her har Over The Edge også mange gode ting at sige, som ikke blot nedkoges til ”mand forelsker sig i kvinde, kvinde forelsker sig i mand, mand kommer sammen med kvinde”.

Over The Edge kan ikke anbefales nok. Det er en af de få rigtigt gode ungdomsfilm, som læner sig rigtigt meget op af en topkarakter. Grunden til at den ikke kommer helt der op, er fordi filmen til sidst føles noget uforløst, og man kunne sagtens have brugt en halv time længere til at komme i dybden på karaktererne og detaljerne.

Filmen her er udgivet af Another World Entertainment, der oftest har masser af ekstramateriale til sine udgivelser. I denne omgang er det dog kun blevet til diverse biografier, trivia om filmen og trailershow. 2 stjerner ud af 6 mulige til det, og dette er udelukkende fordi der blot er en smule at læse igennem.

Voices Music &
Entertainment
.