Oz - sæson 4

10. april 2008 af Mads Bluhm

Oz - sæson 4 billede

I takt med at livet i Oz bliver hårdere og hårdere, bliver serien bedre og bedre...

Serien
Oz er øgenavnet for fængslet, hvor serien foregår: Oswald Maximum Security Penitentiary. Ligesom så mange andre amerikanske fængsler er det et koldt og barskt sted at ende, og kun de stærkeste overlever, eller bestemmer I hvert fald. Seriens fokus er på fængslets eksperimentelle niveau 5, der til dagligt kaldes Emerald City. Man kan jo lige så godt blive i Wizard of Oz terminologien, når den ligger lige til højrebenet. Em City ledes af Tim McManus (Terry Kinney) og den hårdhudede Inspektør Leo Glynn (Ernie Hudson), men der er forandring på vej.

Handlingen
Ved 3. sæsons afslutning kogte raceurolighederne helt over i den hårdt prøvede fængselsafdeling Emerald City. Ved 4. sæsons begyndelse har afdelingen været igennem en 2 ugers total nedlukning. Meget ændrer sig for de ansatte og indsatte, og det er ikke nødvendigvis til det bedre. Em Citys daglige leder, Tim McManus, bliver fyret efter en række tragiske episoder, og fængselschef Leo Glynn, som har fået politiske ambitioner, tvinges til at ansætte en ny. Dette er blot en af de spændende storylines, som Tom Fontana fokuserer på i denne sæson. Beecher og Kellers on/off forhold udvikler sig. Said vender tilbage til fængslets sorte muslimer men i første omgang er det ikke for at lede gruppen. Ryans syge kærlighed til lægen Nathan tager en overraskende drejning. Adebisi havde mere end en smule at gøre med Tim McManus’s fyring, og hans rænkespil får ganske særlig betydning i denne sæson. Som dramatisk bagtæppe for alle historierne kører krigen om hvilken gruppering, der kontrollerer den illegale handel med stoffer i fængslet.

Sæson 4
Det er værd at bemærke, at 4. sæson byder på hele 16 episoder. Hvor de foregående sæsoner kun har bestået af 8. Dette tillader de enkelte storylines at udfolde sig endnu mere end tidligere, og kvaliteten højnes, da især karakterudviklingen får en ekstra tand. Det er svært at blive ved med at finde på superlativer for Oz. Det er bare virkeligt godt skruet sammen, og selvom man godt ved, at det er et stykke fiktion, man betragter, så er det nemt at komme i tvivl. Personerne er realistiske, forholdene umenneskelige, og dramaet er på én og samme tid frastødende og herligt fascinerende.

Lyd & billede
Ankerne til billede og lyd er det samme som på tidligere sæsoner. Man kunne godt ønske sig et anamorphic widescreen billede i stedet for det lidt skrabede 4:3 fullscreen billede, og komprimeringen kunne også have været udført bedre. Stereolyden gør også hvad det skal, selv om man i nogle af afsnittene godt kunne have ønsket sig lidt gang i baghøjtalerne. Men det er alt sammen små kritikpunkter, som ikke formår at sløre kvaliteten på denne – nå ja undskyld – fængslende serie.

Ekstramateriale
Som på de tidligere sæsonudgivelser, har man på den danske udgave valgt at se helt bort fra det ekstramateriale, som findes på den amerikanske udgave. Det er især ærgerligt, da den amerikanske udgave både byder på kommentarspor og lige under en halv time med slettede scener. Det er virkeligt synd, men eftersom det også var tilfældet på de tre foregående sæsoner, så har man desværre vænnet sig til det…

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S.

Titel: Oz - sæson 4
Original Titel: Oz - Season 4
Premieredato: 11. marts 2008
Instruktør: Gloria Muzo, Steve Buscemi, Brian Cox, Adam Bernstein, Keith Samples, Goran Gajic
Skuespillere: Kirk Acevedo, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Ernie Hudson, Terry Kinney, Rita Moreno, Harold Perrineau, J.K, Simmons, Lee Tergesen, Eamonn Walker, Dean Winters, Kathryn Erbe, Luis Guzman, Christopher Melon
Spilletid: 875 min.
Selskab: Paramount Home Entertainment, 2008