Paranormal Activity - The Marked Ones

20. maj 2014 af Jesper Poulsen

Paranormal Activity - The Marked Ones billede

Tilbage til der hvor det hele begyndte...

Måske husker du fænomenet Paranormal Activity? En forholdsvis billigt produceret gyser-film, hvor overvågningskameraet spillede en ikke så lille rolle, som det vågne øje der kunne spotte overnaturlige hændelser natten over. Med meget få armbevægelser, lykkedes det at skræmme utallige biografsale over hele verden, og der gik heller ikke lang tid før at en franchise blev sat i søen. Med Paranormal Activity: The Marked Ones er vi nået op på i alt 5 film. Hvorfor så ikke bare kalde filmen for Paranormal Activity 5? Jo, simpelthen fordi at den titel er optaget, og selve filmen forventes klar til fremvisning senere på året – og dertil også det faktum at The Marked Ones er en såkaldt rip-off, hvor vi følger en sidehandling som så i sidste ende binder sig til den allerførste film i serien.

I The Marked Ones, får vi håndholdt kamera a la Blair Witch Project. Vi følger nemlig den unge gut Jesse, som udstyret med sit kamera, forsøger at klarlægge hvad der afgiver lyd fra underetagen. Sammen med et par venner, lokaliserer han nogle sære symboler og rituelle markeringer. Den lille venneflok har ganske enkelt vovet sig ud i noget de skulle have holdt fingrene fra. Problemet er bare at det for Jesse er umuligt at bakke ud af. En dæmon har slået sine kløer i ham, og langsomt ændrer Jesses krop og sind sig. Da hans to venner kaster sig ud i en desperat kamp for at hjælpe Jesse, så må de sande at de blot er små bitte brikker som får aldeles vanskeligt ved at bekæmpe noget som er langt større end man kan forestille sig...

Vi kommer i denne omgang Paranormal Activity meget tættere på vores hovedkarakterer, og filmen formår at brede sig ud over de velkendte rammer fra de øvrige fire film. Om den så er lige så uhyggelig, er en smagsag. Ikke desto mindre bliver man ganske meget oplyst omkring flere af de detaljer som omgiver mystikken i den regulære filmserie. Man kan på den konto sige at The Marked Ones måske figurerer som den mest spændende. Og der er i hvert fald grobund for at pumpe endnu mere mystik ind i Paranormal Activity 5, med denne film in mente.

Udgivelsen her indeholder 2 versioner. Biografversionen på godt og vel 85 minutter, samt en udvidet version indeholdende 15 ekstra minutter. Tilmed er der lidt ekstra materiale i form af noget efterfølgende ”found footage” som samlet giver 10 minutters ekstra indsigt i al det ubehagelige Jesse og co. kommer ud for.

Det er ganske enkelt en svær opgave at beskrive meget mere omkring handling, filmiske virkemidler, præstationer og den slags, uden at afsløre plot og det som er så essentielt for gyser-genren, nemlig overraskelsesmomenterne. Samtidig må denne signatur gå ud fra at læsere af denne anmeldelse enten intet kender til Paranormal-universet, eller velbevandrede seere som foretrækker selv at gå på opdagelse i mørket.

Derfor er der kun at smide nogle stjerner efter The Marked Ones, for dermed ikke at ødelægge oplevelsen. Herfra tildeles der 4 af slagsen.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount

Titel: Paranormal Activity - The Marked Ones