Paris By Night

18. juni 2013 af Johnny Josefsen

Paris By Night billede

Kommisær Weiss tager dig på tur igennem Paris voldelige natteliv.

Frankrig har haft en lang tradition for hårdkogte kriminalfilm. Tilbage i 50erne satte de nye standarder som senere blev nærstuderet og brugt som inspiration i mange af eksempelvis Quentin Tarantinos ( Reservoir Dogs og Pulp Fiction ) film. Paris By Night følger denne tradition med et kynisk indblik i den franske undergrund hvor det at bryde loven er den eneste rette måde at bekæmpe forbryderne.

En hårdkogt tur igennem Paris natteliv

Weiss er en hårdkogt politibetjent der har det bedst med at arbejde alene. Men i nat har han selskab. Den unge kvindelige poltibetjent Deray er blevet udvalgt som Weiss nye partner og skal med på patrujle igennem en nat med alskens konflikter. Det er til tider som en filmnoir udgave af Station 2 hvor vi tages fra den ene situation til den anden. Det ene øjeblik ser vi den ubehagelige vold og andre gange er det næsten komisk. Selvom det måske ikke lyder som den mest flatterende beskrivelse, så får Paris By Night underligt nok det hele til at fungere.

To sider af samme sag

I løbet af den lange nat har Weiss diskussioner med Deray vedrørende det moralske i hans handlinger. Deray ser politigerningen som et ærefyldt hverv, som altid sætter det gode eksempel. Alt imens Weiss er på den modsatte side og snarere mener at målet retfærdiggør midlet, det vil sige at man ikke kan overvinde gadens kriminelle afskum uden at arbejde på deres præmisser. Det er de to synspunkter der gør filmen interessant da vi gang på gang ser hvordan Weiss metoder måske virker men samtidigt også får indblik i hvilke moralske konsekvenser de kan have for vores verden.

Paris By Night er en hårdkogt thriller der viser en dunkel side af Paris der på mange måder har rødder i 50ernes franske new wave. Det er ikke et romantiseret Paris, men snarere et mødested for menneskets skyggesider. Det er en film der til tider kan føltes langtrukken grundet sin episodiske struktur, men som belønner den tålmodige seer. En stemningsfyldt, voldelig og til tider humoristisk skildring af den dunkle side af verdens storbyer.

Another World Entertainment.

Titel: Paris By Night
Original Titel: Une Nuit