Penny Dreadful. The Complete Second Season

5. april 2016 af Henrik Andersen

Penny Dreadful. The Complete Second Season billede

Den 2. sæson af Tv-serien Penny Dreadful starter lige der hvor sæson 1 sluttede. Alle de elskelige karakterer er tilbage. Dorian Gray, Frankenstein og hans monster, Sir Malcolm og ikke mindst Vanessa Ives, der denne gang må tage kampen op imod en djævelsk heksekult, der husere midt i Londons gader. Som sæson 1 er sæson 2 mørk dyster, barsk og blodig, og det hele er yderst velproduceret.

Efter at Sir Malcolm har skudt sin datter Mina og hermed befriet hende fra vampyrerne, er han selvsagt nede i et hul. Han møder dog den forførende Evelyn Poole, der giver ham ungdommen igen med elskov og flirt. Men Sir Malcolm ved bare ikke, at Evelyn er moder i en heksekult, der har en plan og aftale med Dæmonen Lucifer. Vanessa Ives har også en fortid som elev ved en heks, og Evelyn og hendes formskiftende hekse, vil gøre alt for at få hende over på deres side, ved at få hende til at sælge hendes sjæl til den onde selv. Imens søger Frankensteins monster job på byens voksmuseum, men bliver narret og bliver på ondskabsfuld vis en del af udstillingen. Den udødelige Dorian Grey bliver forelsket i den anden af Doktor Frankensteins kreationer. Den smukke Lilly, der udvikler sig til at være den perfekte partner for ham, på godt og ondt. Midt i det kaos af død, erotik og mørke som heksekulten spreder om sig står Ethan Chandler, der har sine egne problemer, og sit eget mørke at kæmpe med. Hans indre ulvemonster trænger sig mere og mere på for at bryde ud, og når månen er fuld, forvandles han til en grufuld og blodtørstig dræbermaskine. Alle disse hårdt prøvede skæbner, må stå sammen i kampen imod heksekulten og deres uhyggelige Voodoo dukker, inden den får overtaget og for evigt ligger verden i mørke.

Serien er skabt af John Logan, der tidligere har været manuskriptforfatter på blandt andet Skyfall og Gladiator. Denne gang har han smeltet klassiske figurer sammen, og brugt lidt forskelligt fra værker af Mary Shelley, Bram Stoker og Oscar Wilde. Det lykkedes ganske godt, og stemningen er den man kender fra historierene om Jack The Ripper og Sherlock Holmes, tilsat moderne effekter, masser af filmblod og et næsten overdrevent seksuelt drive, hvor erotik og sex er en stor medspiller i fortællingen.

Eva Green er endnu engang fortryllende farlig, dødbringende og dragende i hendes rolle som Vanessa Ives. Hver eneste scene med hende er et tegn på hendes uovertrufne skuespil, og hun formår som ingen anden at være erotisk tiltrækkende, samtidig med at hun virker farlig og som en man burde holde sig fra. I sæson 2 får man mere at vide om Vanessa Ives baggrund som heks, og dette er bestemt med til at drive karakteren til en af de mest spændende i serien.
Men alle spiller godt, og man føler at der har været en godt og gennemarbejdet manuskript at arbejde ud fra. Timothy Dalton er igen suveræn i hans rolle som Sir Malcolm, der denne gang bliver forført og forhekset, og Josh Hartnett, seriens ”lover Boy” får også bygget flere klodser på hans karakter Ethan Chandler, der også bære navnet Talbot. (Hvilket igen trækker tråde tilbage til de gamle gyserværker med den forbandede Varulv.) Glemmes må heller ikke Billy Piper, der i sæson 2 genopstår som Lilly med hjælp fra Doktor Frankenstein naturligvis. Piper er nok mest kendt herhjemme fra hendes medvirken i den nye Doctor Who serie. Hendes karakter udvikler sig fra lungesyg patient til udødelig Dominatrix.

Produktions standarten for nutidens serier er høj, og Penny Dreadful lever helt op til standarten. Så tør man lege med på ideen om, at man blander en masse elskelige og klassiske figurer sammen i en helt ny historie, er det her serien for dig. En anden stor ros serien skal have, er at den udvikler sig. Historien og karaktererne er i konstant udvikling fra første afsnit i sæson 1 til sidste afsnit i sæson 2. Det hele er fremragende fortalt, og spændingen holdes hele vejen. Det bliver i den grad spændende at se hvad der sker i sæson 3.

Penny Dreadful sæson 2 består af 10 afsnit på hver cirka 55 min varighed, fordelt over 4 Blu-ray discs.

1 Fresh Hell.

2 Verbis Diablo.

3 The Nightcomers.

4 Evil Spirits In Heavenly Places.

5 Above The Vaulted Sky.

6 Glorious Horrors.

7 Little Scorpion.

8 Memento Mori.

9 And The Hell Itself My Only Foe.

10 And They Were Enemies.

Ekstramateriale.

Der er masser af spændende ekstramateriale på denne flotte udgivelse. Blandt andet en række spændende Produktion Blogs hvor man kommer fint ind bag seriens skabelse. Det er spændende at se, hvordan man forvandler en mand til en Varulv, og ligeledes løftes sløret for hvordan man lavede den store og vildt blodige scene til Dorian Greys bal, hvor det pludselig regner med blod, og omkring 50 skuespillere bliver sølet til i blodig regn.

Derudover er der små dokumenterer om blandt andet hvordan man fik skudt scenen hvor heksen bliver brændt, og en hvor der ses mere på seriens djævelske sorte sprog Verbis Diablo. Alt i alt, er man mættet med info efter at have været ekstramaterialet igennem.

Serien er flot overført på Blu-ray, og både billede og lyd lever fuldt ud, op til standarten.

Penny Dreadful er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount.

Titel: Penny Dreadful. The Complete Second Season