Peter Kanin

16. september 2018 af Peter Kruse Dam Jensen

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Peter Kanin billede

Verdens måske mest irriterende talkshowvært, James Corden, fører an, som manden med stemmen til titelkarakteren, i dette overgearede og charmeforladte roderi af en film.

Hr. Suhr er en knotten og bitter gammel mand, som hersker over sin have, som var den Romerriget og han selv Julius Cæsar. Dyrene, i og omkring haven, bliver for et godt ord henrettet, hvis han fanger dem i at gennemrode hans køkkenhaverækker med alverdens grøntsager. Lige præcis dette lærte Peter Kanins far på en yderst brutal måde. Noget, der bliver lidt for vulgært illustreret, da man via et påklistret flashback fra Peter Kanins side, ser Fru. Suhr servere en tærte for Hr. Suhr - hvor hovedpersonens far er hovedingrediensen. Dette tænder en gnist i Peter Kanin, der vil indtage haven og dets paradisagtige forråd af grøntsager, men da Hr. Suhr dør af et hjerteanfald, står kaninerne og de øvrige dyr overfor en ny trussel i form af Hr. Suhr's temperamentsfulde grandnevø, Thomas Suhr, der ligeledes ikke kan fordrage dyr - og da slet ikke kaniner.

Tandløst gnaveri
James Corden, der var glimrende som underdoggen Paul Potts i portrætfilmen "One Chance", har siden 2013, hvor filmen havde præmiere, påtaget sig en slet og ret utålelig persona i sit forfærdelige talkshowprogram, "The Late Late Show with James Corden", som han overtog fra den langt mere veloplagte Craig Fergurson. Som Peter Kanin selv, er Corden en motormund og generelt umattende at høre på i sit talkshow, og på den måde passer han måske som hånd i handske til rollen som den flabede gnaver. Men som næsten alt andet i denne film, så er titelkarakteren i bund og grund usympatisk og værst af alt - umorsom. Det sidste læner sig lunt op af Corden selv. Men før denne anmeldelse bliver en regulær nedsabling af talkshowværten, så er der rigelig af kritik, som bør rettes andetsteds i filmen.

Idéforladt
Manuskriptet er idéforladt, og gør nærmest ingen indsats for at hjælpe det ellers imponerende cast, der bl.a. tæller Domhnall Gleeson, Rose Byrne, Sam Neill, Margot Robbie og Daisey Ridley, med at udforme nogle sjove og charmerende replikker. Filmens lynhurtige tempo, hvor end ikke en toptunet Ferrari kunne følge med, er en stor hæmsko for filmen, specielt når diverse dyr begynder at synge og danse til velkendte nutidige popnumre. Her er det for alvor svært at finde sammenhæng i hvad og hvorfor det foregår. Filmens største problem er dog, at der ikke rigtig er noget, som er sjovt. Både den klichéfyldte slapstickkomik og de få jokes, som ikke er ufrivillige, falder hurtigt til jorden. Et af de få sjove indslag, er pålidelige Gleeson, som den hysteriske grandnevø Suhr, der ikke får en forfremmelse som hotelmanager, og lader frustrationerne gå ud over Peter Kanins slæng.

Med andre ord, så figurerer der langt bedre familieunderholdning ude omkring i verden, og når tilbuddene er så mange - ikke ulig med talkshows -, hvorfor så ikke vælge det med mest kvalitet.

Ekstramateriale - 2/6 stjerner
På ekstramaterialesiden finder vi en sød og harmløs dance-along video af filmens officielle sang, "I Promise You", hvor James Corden demonstrerer at han har en nydelig stemme - rent sangmæssigt. Derudover er der det obligatoriske "making of"-indslag, "Peter Rabbit: Mischief in the Making", hvor de fleste af skuespillerne dukker op, og siger et par positive anekdoter om filmen. Havde det været en god film, kunne man sagtens have ønsket sig mere ekstramateriale, men med denne films niveau taget i betragtning, så er den beskedne mængde af bonusfeatures mere end godkendt.

Titel: Peter Kanin
Original Titel: Peter Rabbit
Premieredato: 16. september 2018