Picture Of Lies

12. marts 2021 af Jesper Poulsen

Picture Of Lies billede

En dansker satser stort for egen vindings skyld. Claes Bang bider skeer med Jagger og Sutherland, og det var karrieremæssigt et klogt valg, men knap så klogt, hvis man kigger på Bangs rolle i filmen.

”Hallo? Er det Claes Bang? Jeg vil bare lige høre dig, om du kunne tænke dig at bruge noget tid sammen med Mick Jagger og Donald Sutherland”? Sådan har det næppe lydt, men det er alligevel ikke helt løgn. Vores danske Dracula-skuespiller indtager nemlig hovedrollen i dette kunstdrama flankeret af Rolling Stones-legenden og Æres-Oscarmodtager Donald Sutherland. Det må siges at være en ganske vild treenighed, som også får lidt kvindeligt input i form af Elizabeth Debicki.

Kunstanmelderen James møder den lidenskabelige Berenice, og sammen hyres de af den excentriske kunstsamler Cassidy til at stjæle et maleri fra den legendariske maler Debney. En vanskelig opgave, som dog med list og snilde går præcis så godt som udtænkt, hvilket får James’ grådighed for egen vindings skyld til at eskalere. Hvad der lignede det perfekte kup, sætter pludselig over styr og gode råd er mere end dyre. Så kort og præcist kan handlingen opsummeres. Hvorfor The Burnt Orange Heresy (hvilket er navnet på det omstridte maleri) skal omdannes til Picture Of Lies kan være lidt af en gåde. Øjensynligt for at opildne til en større dramatisk titel, men stadig forekommer det tosset at en international titel skal omdannes lokalt til en anderledes engelsk titel. Et blandt mange lignende fordummende eksempler kan man spole 22 år tilbage for at finde. Det var dengang gyseren Stir Of Echoes raserede og fik den ”danske” titel The Secret Sense, for sikkert at læne sig op af fænomenet fra dengang The Sixth Sense.

Ikke desto mindre, så gør vores egen darling Claes Bang det faktisk godt. Han er overbevisende som James, der falder for fristelsen for at slå flere fluer med samme smæk. Det gælder for hele firkløveret. Særligt Donald Sutherland, som vi senest har kunne nyde i Susanne Biers The Undoing, men også en værdig indsats af Jagger, som fra tid til anden kan opleves som skuespiller (for eksempel Freejack). Mange andre ansigter ser vi heller ikke i Picture Of Lies, som kan minde lidt om et kammerspil. Filmen er meget dialogbåren og er i sit væsen meget stilfærdig og langsommeligt grundig i sin opbygning. En fin film, hvis du holder ud, men jeg kan ikke frasige mig en undren, hvis nogle skulle falde fra halvvejs. Før Cassidy har sendt sin duo på eventyr, ja, så er det altså så som så med dramaet.

Det kan undre, at vi først her to år efter filmens tilbliven, bliver budt at få den at se. Det er næppe den type film, som man bare ikke kunne leve uden. Omvendt, så er det en fornøjelse at se danske aktiver folde sig ud. Claes Bang har smidt al dansk accent og har et yderst internationalt udseende, så jeg spår ham til at have etableret sig som udenlandsdansker mange år fremover endnu. Spændende at følge hans karriere herfra. Picture Of Lies giver ham i hvert fald masser af skærmtid, selvom filmen i sig selv ikke er noget unikum. Men det er ikke Bangs skyld. Han får det optimale ud af forholdsvis lidt og mestrer at stå over for et par kæmpe ikoner. Jeg tildeler 3 stjerner til Picture Of Lies.

Titel: The Burnt Orange Heresy
Original Titel: The Burnt Orange Heresy
Premieredato: 23. marts 2021