Polar-Ekspressen

30. januar 2009 af Morten Pedersen

Polar-Ekspressen billede

Julen varer lige til påske

Vi HAR lagt den bag os nu. Det er januar, finanskrise og alt muligt, og selvom julen varer lige til påske ifølge visse udsagn, så er det vist reelt set kun den økonomiske side af sagen, der forfølger os ind i foråret. Så derfor; Polar-ekspressen er i den grad en jule-film, yderst sæsonbetinget, og medmindre man er komplet julenørdet, så kan det være lidt af en anstrengelse at smække en julefilm på uden for sæsonen. Det er Polar-ekspressens største problem.
Retfærdigvis skal det dog nævnes, at filmen landede i decemberhandlen, blot ikke på mit bord.

Det andet problem ligger på tekniksiden. Mit udleverede anmelder-eksemplar er en 2-DVD-udgivelse, hvoraf den ene er i 3D, med medfølgende 3D-briller. Fin stil. Polar-ekspressen har jo været om anmelderne før, så derfor var tanken, at jeg ville anmelde med 3D-brillerne på, så at sige. Det måtte jeg hurtigt opgive. Først blev ungerne bænket foran fjernsynet og på med brillerne. Men nej; brillerne var alt for store til børnehoveder (de må vel forventes at være den primære målgruppe her), så det lykkedes først efter en del kreative indfald, der involverede det meste fra juleklips-skuffen. Så kunne filmen starte. Yderst skuffende.. 3D på denne facon er tilsyneladende ikke kommet meget videre, siden jeg stiftede bekendtskab med det første gang for ca. 30 år siden. Det virker bare ikke. Kun hvis man sidder 100 % lige for fjernsynet, på en bestemt afstand, kan man en gang imellem fornemme dybden og suget – men der har man for længst opgivet pga. de irriterende briller, det dårlige billede og manglen på farver.

Det er smadderærgerligt, for Polar-ekspressen er oplagt til en gang 3D, men anbefalingen herfra må være at undlade 2-DVD udgaven og ”nøjes” med den ”almindelige” film. Den er såmænd også flot nok udført.
Handlingen udspiller sig på et tog, Polar-ekspressen, der julenat transporterer børn til Nordpolen for at møde Julemanden. Børnene opsamles undervejs, og fælles for dem er, at de så småt er begyndt at tvivle på julemandens eksistens. Målet med turen er selvfølgelig, at de omvendes og får troen på det alt det gode ved julen tilbage.
Hovedpersonen Billy er den typiske gennemsnits-amerikanske knægt fra en kernefamilie, god som dagen er lang og udelukkende med gode hensigter. Undervejs møder Billy lidt andre typer børn, den fattige dreng fra den juleløse familie, den mørke pige, som er den rene godhed selv og så den nørdede dreng, der ævler som et vandfald. Hvis nogen sagde stereotyper, så godt ord igen, for her er intet nyt at hente på personsiden. Det skulle da lige være den allestedsnærværende togkonduktør, som på forunderlig vis fungerer som guide, billetkontrol og underholder på rejsen til Nordpolen.

Ikke at der mangler underholdning undervejs, for det er ikke DSBs linie A mellem Hundige og Hillerød vi er ude i, men en rejse gennem et smukt og spændende landskab, med dybe kløfter og høje tinder, og det gamle tog styres af 2 spradebasser, der også sætter skub i spændingen, ligesom togets husspøgelse bidrager med muntre indslag. Selve togturen er klart filmens højdepunkter, og når først toget ankommer til destinationen, mister filmen pusten.
Her kommer teknik-delen også mest til kort, for i den sidste del følger man mest personerne, og de er altså ikke helt op at ringe i kvalitet. Omvendt er landskaberne og toget til UG. Desuden går der komplet sødsuppe og Coca Cola-reklame i besøget på Nordpolen, og hvor nogen jubler, når Coca Cola julebilen kommer til byen, så tager jeg mig selv i at mindes de juleaftener, hvor jeg har overspist og kvalmen får overtaget. Smag og behag, men man mangler lidt et komisk sidekick, der kan tage noget af selvhøjtideligheden og så knap så meget godhed, juleånd og hohoho.
Forudsigeligheden er ligeledes til at tage og følge på, dog som man kan forvente af et juleeventyr.

Overordnet set, så er Polar-Ekspressen et spændende og modigt projekt, og instruktør Robert Zemeckis har tidligere bevist, at han kan sit kram. Tanken om en animationsfilm, hvor menneskelige skuespillere er af erstattet livagtige animationer har om end dystre, så også mange interessante perspektiver for fremtidens film, og lur mig om Polar-Ekspressen ikke vil blive fremhævet i fremtiden som en af de film, der banede vejen for nye muligheder på tekniksiden. Det halter stadigvæk på dele af udformningen (og der skal stadig bruges stemmer), men banen er kridtet.

Og et godt råd: Gem filmen til december!

Ekstramateriale:
- Biograf trailer.