Primal

29. december 2011 af David Lund

Primal billede

Australsk gyser der fungerer fordi den ikke fungerer.

En sjælden gang imellem dukker en så dum film op, at man ikke kan lade være med at holde af den. ”Primal” er på ingen måde på højde med Australiens seneste gyserklassikere der tæller bl.a. ”Wolf Creek”, ”Lake Mungo”, ”Daybreakers” og ”The Loved Ones”, derimod tager den hånd om noget meget australsk, smider en masse uforklaret mystik ind i ligningen og skider et grinagtigt resultat ud i den anden ende. Om man kan finde filmens charme i dens dumheder, kommer meget an på ens egen humor, og naturligvis om man har paraderne nede og er i den rigtige stemning, så på den måde stiller ”Primal” sit publikum mange krav på forhånd. Præmisset fejler såmænd ingenting. For 12.000 år siden dukker et monster op midt ude i den australske ødemark, og denne bliver gengivet på nogle hulemalerier, som en gruppe unge studerer i nutiden. Herfra bliver der ikke forklaret meget mere, men som det er med denne slags film, bliver en efter en af disse unge dræbt eller endda transformeret til et nyt af disse uhyrer.

Blod, dårligt skuespil og elendig CGI går hånd i hånd det meste af filmen igennem. Allerede fra starten af, hvor der bliver brugt kort tid på introduktion af filmens karakterer og deres brister, bliver vi konstant gjort opmærksomme på dette. Et besøg i en hule er tilsat unødigt dårlig CGI, skuespillerne forsøger ikke engang at kæmpe med manuskriptet og et lille sår ligner en dødelig skade med det vanvittige overforbrug af blod. ”Primal” er i den grad bad taste fra start til slut, og som filmen skrider frem, tiltager latteren. Uden at spolere filmen på nogen måde, indeholder filmen mindst to uforglemmelige scener; den ene er gentagelse på gentagelse i en bil, og den anden er hele slutsekvensen hvor den elendige CGI tager fuldkommen overhånd.

Det er altid svært, at bedømme en film som denne slags. Hvordan en anmelder kan gøre op med sig selv, hvilken karakter en film som denne skal have, er muligvis noget af det sværeste den kan komme ud for. Filmen fejler på alle leder og kanter. Den er ikke uhyggelig, som den ihærdigt forsøger på at være, og absolut intet er troværdigt eller giver mening i filmen. Tilsæt at alt det filmtekniske er på bundniveau, og du har en idé om, hvilken slags film vi har med at gøre. ”Primal” er dog enormt underholdende ikke mindst pga. det høje tempo, men især også pga. alle de førnævnte detaljer. Netop fordi den fejler, bliver den seværdig. Jeg har nu set filmen to gange, og selvom første gang for mig var klart bedst (her var filmen endnu ikke helt færdig, så CGI’en og lysopsætningen var her endnu værre), så morede jeg mig stadig glimrende anden gang. Hvis du ligeså har smag for det usmagelige, så opsøg denne film straks. Hvis du ikke har, vil du sikkert anse ”Primal” som en udmærket kandidat til den værste film nogensinde. Jeg hælder mest til den førstenævnte kategori, og placerer en karakter lige præcis i midten af skalaen, selvom den ligeså godt kunne have fået 1, 2 eller 4 stjerner.

Ekstramateriale – 2/6

Nogle korte programmer går bag om idéen med filmen, effekterne og de forskellige stunts. Førstenævnte er uden tvivl det mest interessante, selvom det som helhed aldrig når det samme underholdningsniveau som selve filmen.

Another World Entertainment

Titel: Primal
Original Titel: Primal