Prison

10. august 2009 af Kristian Jensen

Prison billede

Renny Harlins 80’er gespenst-film er faktisk ikke helt til rotterne…

Finske Renny Harlin er nok bedst kendt for de to potente action-brag ”Die Hard 2” (1990) og ”Cliffhanger” (1993). Men inden Harlin kastede sig ud i voldsomme eksplosioner og hæsblæsende skuddueller, lavede han i 1988 en lille low-budget gyserfilm kaldet ”Prison”, der netop er udkommet på det danske marked.

Filmen forgår på et gammelt og nedslidt fængsel, der på grund af nedskæringer er blevet genåbnet, efter det blev forladt i 1968. Den benhårde fængselsinspektør Eaton Sharpe (fabelagtig spillet af nu afdøde Lane Smith) fylder fængselscellerne op med afstumpede kriminelle, der som et led i afstraffelsen skal hjælpe med at renovere fængslet. Problemet er bare, at der inden for fængselsmurerne huserer et hævntørstigt spøgelse, der har udset fangerne til at være ofre for dets blodige hævn.

”Prison” er på mange måder en lige ud af landevejen spøgelsesfilm, der holder sig tæt til konventionerne inden for denne genre. Historien om en gruppe mennesker, der isoleres i et mystisk og spøgelsesinficeret hus hvor de, udover at overleve, naturligvis også skal løse gåden om gespenstet, er set et utal af gange før og kan vel nærmest betegnes som værende klassisk. Men selvom Renny Harlins ”Prison” er et skoleeksempel på en spøgelsesfilm, så er filmen alligevel interessant og til tider ganske uhyggelig. Harlin formår især at udnytte kulissen til fulde, og de mange kameraturer ned gennem de mørke og våde gange under fængslet, er med til at man kommer i den helt rette stemning. ”Prison” er faktisk optaget på et ægte nedlangt fængsel i Wyoming, USA og ifølge Harlin selv, så har filmholdet stort set ikke ændret ved fængslet, da de skulle optage filmen.
Danske Viggo Mortensen spiller hovedrollen som den godmodige straffefange Burke, der ufrivilligt må tage kampen op mod spøgelset, men det er Lane Smith (herhjemme nok bedst kendt som Perry White i tv-serien ”Supermands nye eventyr”) der gang på gang stjæler billedet som den gale fængselsinspektør Sharpe.

På trods af at ”Prison” er lavet for sølle 1,3 millioner dollars, så er filmen alligevel en effektiv og seværdig filmoplevelse. Effekterne er lavet på gammeldags manér, hvor det er lyssætning, kameravinkler, masser af teaterblod og effektmakeup, der driver filmen fremad. De glimrende specialeffekter kombineret med Harlins sans for action gør ”Prison” til et herligt bekendtskab, der minder én om, at det faktisk engang var muligt at lave genrefilm uden brug af CGI effekter og andet digitalt lir.

Ekstramateriale

”Prison” er udgivet af danske Another World Entertainment, der er kendt for deres fyldige dvd-releases, og ”Prison” er bestemt ikke nogen skuffelse når det kommer til bonusmateriale. Udover et galleri med stillbilleder, trailers, biografier og filmografier finder man ligeledes et nyt 50 minutters langt interview med Renny Harlin. Instruktøren Harlin er ultrasympatisk at lytte til, og en virkelig god fortæller, der ikke er bange for selvkritik. Interviewet er godt og uddybende i forhold til filmen, og er man fan er Harlin, er denne udgivelse naturligvis et absolut must. Son rosinen i pølseenden får man ydermere en lille men informativ booklet om filmen skrevet af Heine Sørensen.

4 on-z stjerner til ekstramaterialet.

Billede: Anamorfisk Widescreen 1.85:1
Lyd: Dolby Digital 2.0