Project X

8. marts 2012 af Monica Svane

Project X billede

Med taglines som ”The party you’ve only dreamed about” og ”You are invited”, vil mange nok forvente en plat og forudsigelig festfilm. Men hvis du tager invitationen alvorligt, så har du en oplevelse i vente.

Filmens handling lyder som mange andre film man har set før. Trekløveren Thomas (Thomas Mann), Costa (Oliver Cooper) og JB (Jonathan Daniel Brown) repræsenterer de meget stereotype high school tabere, der forgæves prøver at score piger. Thomas er alene hjemme i den weekend han har fødselsdag og Costa griber chancen for at invitere alle unge i miles afstand, ved at love dem deres livs fest. Costa håber på at kunne vende lykken og tiltrække de lækre piger, mens Thomas prøver at jonglere mellem interessen fra skolens lækreste pige og hans bedste veninde. Meget uventet bliver festen en succes, men drengene mister også overtaget, da flere tusinde mennesker, har meget forskellige meninger om gæstfrihed.

Taber 1, 2, og 3

For at tage det negative først, så er det grundlæggende problem de tre hovedkarakterer, da ingen af dem er sympatiske. Hovedkarakteren Thomas tør ikke holde en fest, af frygt for, at ingen kommer og det eneste han kan finde ud af filmen igennem, er at brokke sig alt for meget. Først efter en ecstasy-pille kan han slappe af, deltage ordentligt i festen og lade tilskueren være i fred. Så er der den egentlige festarrangør Costa, der i trekløveren er den seje dreng fra Queens, som er blevet en taber på hans nye high school. Costa er ekstremt usympatisk, næsten direkte frastødende i hans fordomme og behandling af kvinder, autoriteter og dyr. Til sidst er der den tykke taber JB, som for det meste i sådanne komedier får publikums sympati. Her virker karakteren dog som en hul skal, hvis eneste karaktertræk er, at han er en tyk taber, der ikke kan lide at blive drillet med, at han er tyk. Overrasket?

Den Store Festmontage

Det er derfor ikke karaktererne man skal henvende sig til, for hjælp i filmen. Det er billederne, klipningen og soundtracket, der skaber den specielle stemning, man kan blive helt grebet af. Project X har muligvis ikke fornyet sin genre, men den prøver i hvert fald at styre uden om de fleste klicheer, hvilket ikke er helt let! Filmen er for det meste optaget som en hjemmevideo filmet af den noget skræmmende, men ret professionelle Dax (Dax Flame), som skal filme før, under og efter festen. Måske er det ikke helt nyt for genren, men det er i hvert fald første gang at det fungerer godt. Optagelsen og klipningen under hjemmevideo-sekvenserne virker troværdig og er samtidig heller ikke irriterende at se på. Det er dog især montagerne under festen man skal bide mærke i, da de er fantastisk godt lavet og sammensat med et passende stemningsspredende soundtrack, med sange fra bl. a. Eminem og Snoop Dogg. Instruktøren Nima Nourizadeh har ikke instrueret spillefilm før, men er kendt for hans musikvideoer, især de festlige og kritikerroste reklamer for Adidas. Han har taget sine erfaringer fra musikvideoerne og overført dem til spillefilmen, ved at tilføje lækre billeder og skøre rekvisitter, der passer godt til et fest helt ude af kontrol. Selvfølgelig er der meget der virker urealistisk, såsom en dværg der bliver lukket inde i en ovn og en hund der får fråder på, efter at have inhaleret hashrøg. Men det er at forvente fra en film om en high school fest, der er gået bananas.

You are invited

Nourizadeh kommer lige fra musikvideoerne, men har her fået muligheden for at lave en længere film, med et mere gennemarbejdet manuskript. For som ofte i musikvideoer, og også gældende for Project X, er karaktererne underordnede, mens billeder, stemning og soundtrack er det, som er i centrum. Filmen vil derfor heller ikke have en chance uden for det store biograflærred, da det er vigtigt at kunne leve sig helt ind i stemningen. Det er ikke nok at du er blevet inviteret til festen, du skal have lyst til at deltage. Det kunne selvfølgelig være fedt, hvis alle bare blev hevet med, men det er ikke tilfældet her. Du skal ville lade dig opsluge i universet og lade fornuften blive tilbage på biografsædet. Hvis du er villig til at gøre det, så har du en fantastisk fest foran dig.

P.S.: Hvis du ligesom undertegnede tager imod filmen med åbne arme, så sørg for at se filmen en weekendaften. For man har lyst til at snuppe en øl bagefter!

Titel: Project X
Original Titel: Project X