Reality

2. november 2023 af Maria Bjerregaard

Reality billede

”Reality” er en modig, original og fascinerende film med en forrygende Sydney Sweeney i den bærende hovedrolle.

Reality Winner blev i juni 2017 anklaget for at have smuglet et fortroligt dokument ud til offentligheden. Et dokument, der skulle påvise Ruslands involvering i det amerikanske præsidentvalg i 2016. Selve filmen omhandler dog ikke det moralske spørgsmål, om hvorvidt Reality gjorde det rigtige eller forkerte, men er en fuld transskription af FBI-anholdelsen d.3.juni 2017.

Reality (Sydney Sweeney) vender tilbage til sit hus, efter at have handlet ind. Her venter hende to agenter fra FBI, som siger, de har en ransagningskendelse til hendes hus og hendes ting. Alt bliver foretaget meget stille og roligt, og Reality viser også gode samarbejdsevner, selvom det virker oprigtigt, at hun ikke ved, hvorfor FBI lige pludselig står udenfor hendes dør. Det finder vi dog ud af igennem filmens autentiske forløb.

Sydney Sweeney må siges at være blevet en vaskeægte tv-darling. Med HBO-serierne såsom ”Euphoria”, ”The White Lotus” og “The Handmaidens Tale” har Sweeney på ganske få år fået etableret sig som et af de nye store talenter. Og det er også særdeles velfortjent. Her ses hun i en helt anden og autentisk rolle, uden make-up og glamourøst tøj, hvilket indikerer at hun ikke blot er en forfængelig ung skuespiller. Rollen som Reality Winner bliver meget underspillet, nuanceret og autentisk. Det er lige før, vi går helt tæt under huden på den stakkels kvinde og kan mærke hendes åndedræt.

Sweeney får også en god støtte fra rutinerede skuespillere, Josh Hamilton og Marchánt Davis. De spiller de to FBI-agenter, som på ingen måde er dømmende eller nedladende, men blot forsøger at finde frem til sandheden. Det føles næsten som at se et filmet teaterstykke, hvor alt er meget indelukket og til tider klaustrofobisk. Især når det endelig går op for Reality, hvorfor FBI er i hendes hus.

Det er yderst modigt, at forsøge at lave en film, som blot varer 82 min. Det samme antal tid, som det tog for hele afhøringen, og alle replikkerne er udelukkende baseret på transskriptionen. Dette gør, at den kreative frihed ikke længere er eksisterende, men det er heller ikke dette, som vores instruktør Tina Satter forsøger at få afklaret. Alle konsekvenser har nemlig en pris, og dette styrker filmens autencitet. Selvom man ikke kender til selve retssagen eller har hørt om Reality Winner, så vil man fortsat sidde og være engageret og medrevet.

”Reality” er et modigt, selvsikkert og solidt filmisk håndværk. Stortalentet Sydney Sweeney leverer en yderst præcis, empatisk og nuanceret portræt af den pressede whistleblower. Hele filmen foregår autentisk med selve afhøringen, og derfor er der ikke lagt op til en masse vredesudbrud, en masse tårer eller andre overdrivelser. Tina Satter forholder sig til virkelighedens begivenhed, og hvordan disse har særdeles store konsekvenser for ens egen liv.

Titel: Reality
Original Titel: Reality
Premieredato: 2. november 2023