Remember

8. december 2016 af Teddy Tofte

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Remember billede

Fantastisk film, som slet ikke er, hvad den udgiver sig for at være. Giv den en chance! NU!

Film med gode twists og overraskelser er svære at finde i disse dage, fordi det næsten er blevet normalt at inkorporere et twist i de fleste actionfilm og thrillere. Nogle gange er det nemt at se, hvad der kommer til at ske hen mod slutningen af filmen, og det fjerner jo ”wow” faktoren. Jeg mener de gode twists – altså præcis det øjeblik hvor der sker noget, som fuldstændig overrasker dig – som kommer så pludseligt. Det skete for mig, mens jeg så ”Remember”, instrueret af Atom Egoyan. Jeg troede faktisk, at det ville være en simpel hævnfilm med Christopher Plummer som selvtægtsmand. I stedet handlede filmen om meget mere end det, og filmens sidste akt gjorde mig åndeløs. Jeg har svært ved at tro, at andre kan se, hvordan slutningen vil udfolde sig.

Christopher Plummer (faren fra ”Sound of Music”) spiller en 90-årig mand, som lider af dement, Zev Guttman, og han har netop mistet sin kone. Hans hukommelse kommer og går og han kalder i desperate øjeblikke ud efter sin afdøde kone. Hans ven på det hospital, hvor han bor, Max, bliver spillet af en anden bemærkelsesværdig skuespiller, nemlig Martin Landau (ham husker I da godt fra ”Mission: Impossible” og ”The X-Files Movie”). Max’ hukommelse er intakt, modsat Zevs, men hans helbred er nedadgående. Og derfor er han hjernen bag den mission, som Zev har lovet at udføre efter sin kones død. Max og Zev har sammen besluttet at finde den mand, som slog deres familier ihjel for mere end 70 år siden. De er begge overlevende fra Auschwitz, og Max har lagt en udførlig plan for at finde den berygtede nazivagt, som efter alt at dømme stadig er i live.

Planen er skrevet ned i et brev, som Zev konstant skal finde frem og læse, fordi han hele tiden glemmer sin mission, dag efter dag. Han er ikke den mand, han var engang, men han har afgivet et løfte og er fast besluttet på at finde den hadede nazist. Nogle gange glemmer han brevet, hvor han er, og endda hvad det er, der foregår, hvilket gør tingene kompliceret for ham. Den del af filmen er yderst interessant, fordi vi følger en protagonist med masser af fejl og som knap nok kan holde gang i sin tilværelse. Hans familie er bekymret for ham, da han forsvinder fra hospitalet, og de har ingen anelse, hvor eller hvordan de skal finde ham. Han har kun kontakt med Max, når de per telefon gennemgår detaljerne i deres plan.

Idet planen folder sig mere og mere ud, er der adskillige nøglescener, hvor alt i filmen slapper mere af og giver skuespillerne lov til at være i deres roller og agere overfor hinanden. Det er smukt at se på. ”Remember” er en tålmodig film, selvom den kun varer 95 minutter. Den har et godt tempo og er bygget op omkring de nervepirrende øjeblikke, hvor Zev møder de vigtige personer i historien. Én af de mest velspillede scener i filmen involverer Plummer og Dean Norris. Scenen udspiller sig på en underlig, men højst fascinerende måde. Du kan umuligt fjerne dine øjne fra skærmen, mens denne scene kører.

Filmen har tre ting, som virkelig er godt for den. Scenerne, hvor skuespillerne får tid til at spille sammen, den sidste del af filmen, og naturligvis skuespillet af Christopher Plummer. Det der er så fascinerende er at se Christopher Plummer transformere sig fra en stærk og kraftfuld skuespiller og så til en karakter, som er så skrøbelig og svag som Zev. Han er filmens hovedperson og det er fantastisk at se ham udvide sine skuespilevner. ”Remember” er virkelig en god film, som jeg håber, at flere film får øjnene op for. Den er medrivende og virkelig et stærkt stykke filmkunst.

Blu-Ray: ”Remember” ser meget stilfuld ud på blu-ray. Den er mørk og temperamentsfuld, uden at den forsøger at være det, og når de stille scener dukker op, er det lydsiden, som virkelig fanger din opmærksomhed. Plummer har en stemme, som fanger dig, og dialogen med de andre karakterer er krystalklar. På intet tidspunkt var det nødvendigt at justere hverken billed- eller lydsiden på fjernsynet.

Ekstramateriale: Behind the scenes.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Scanbox.

Titel: Remember
Original Titel: Remember
Premieredato: 6. oktober 2016
Instruktør: Atom Egoyan
Skuespillere: Christopher Plummer, Henry Czerny, Martin Landau, Daniel Kash, Peter Dacunha, Duane Murray, Kim Roberts, Amanda Smith, Sean Francis, Howard Jerome, T.j, Mcgibbon, Liza Balkan, Mark Fisher, Michael Koras
Spilletid: 95 min.
Selskab: Scanbox, 2015
Genre: Drama , Krig , Thriller