Retfærdighedens Ryttere

19. november 2020 af Maria Bjerregaard

Retfærdighedens Ryttere billede

Anders Thomas Jensen er tilbage med endnu en hyldende sjov og underholdende film.

Igennem tiderne har sort humor passet det danske publikum meget godt. Vi elsker simpelthen at grine at ting, vi nok ikke burde grine af, og af ting som er yderst tragiske. Alligevel formåede Anders Thomas Jensen er gøre netop dette i hans debutfilm tilbage fra 1999 ”Blinkende Lygter”, og vi har siden dengang fået serveret absurditet såsom ”Adams Æbler”, ”De Grønne Slagtere” og ”Mænd og Høns”. Nu er han så tilbage med sin seneste film i ”Retfærdighedens Ryttere”, hvor de heller ikke går stille for sig.

Den udstationerede militærsoldat Markus ( Mads Mikkelsen) får et opkald om, at hans kone er omkommet i en tragisk togulykke. Matematiknørden, Otto ( Nikolaj Lie Kaas) dukker dog op og mener ikke, der er tale om en tilfældig ulykke. Otto var nemlig selv passager på toget, og mener at ulykken var forulykket af andre. Derfor prøver Otto sammen med sine to excentriske venner Emmenthaler ( Nicolas Bro) og Lennart ( Lars Brygmann) at overbevise Markus om, at de ønsker hævn.

Filmens stærkeste fase er helt klart de fantastiske skuespillere. Anders Thomas Jensen er kendt for gerne at arbejde med de samme skuespillere – og ”Retfærdighedens Ryttere” er ingen udtagelse. Hans drømmehold bestående af Mads Mikkelsen, Nicolas Bro og Nikolaj Lie Kaas er fortsat intakt. I stedet for Ulrik Thomsen har Lars Brygmann dog fået pladsen. Vi kan som publikum nogle gange godt glemme, at Lars Brygmann kan være hyldende morsom med fantastisk komisk timing, da vi har set ham i mange dramatiske roller. Her leverer han dog varen og beviser, at det ikke blot er hans bror, Martin Brygmann, som kan være sjov.

Filmens firkløver af stjerner fungerer perfekt, og får også hjælp af de nye stjerner såsom Andrea Heick Gadeberg og Gustav Lindth, som senest kunne opleves i den storslåede ”Dronningen” overfor Trine Dyrholm.

Hele filmens historie er sat om på præmissen om tilfældighedernes spil. Hvorfor nåede man lige pludselig at være på det tog, som netop bliver ramt den dag? Og hvordan kommer vi over noget så utrolig tragisk? Anders Thomas Jensen har lavet en smuk blanding imellem humor og alvor, da det er meget voldsomme emner, der bliver taget op, men samtidig forbliver de skøre fortsat skøre, selvom livet ikke har været alt for venlige overfor dem. Der er muligvis ikke meget originalitet i filmen, men udførelsen af en simpel, humoristisk og gakket fortælling sidder lige i skabet.

”Retfærdigheden Ryttere” er underholdende og humoristisk sat under meget alvorlige rammer. Den danske firkløver er helt fænomenal, hvor der også bliver givet plads til de yngre stjernefrø. VI elsker at sidde og grine af ting, vi muligvis ikke burde, og dette formår Anders Thomas Jensen bestemt også med det nyeste sorte humor.

Titel: Retfærdighedens Ryttere
Original Titel: Retfærdighedens Ryttere
Premieredato: 19. november 2020