Rick And Steve - sæson 1 + 2

25. maj 2010 af Jesper Poulsen

Rick And Steve - sæson 1 + 2 billede

Mød verdens gladeste bøsse-par

Hvis ikke diverse amerikanske satire-serier i forvejen har trukket din grænse for hvad man kan vise og ytre på tv, så var det måske værd at give Rick og Steve et forsøg. Jep, de er bøsser – hvilket vil sige at serien er fyldt med løse håndled og stive tissemænd, serveret i en dialog som man skulle tro var skrevet af komiker Uffe Holm. Sprogbrugen er kynisk direkte og intet er overladt til tilfældighederne.

Rick og Steve er simpelthen bare verdens gladeste bøsse-par. Elsker hinanden og hader piger! De bor i en lille by hvor det vrimler med en masse par af samme køn. Selvom det oser af overdreven glæde, kan der også komme nogle optrin. Bliver nogen sur, svares der gerne: hvorfor er du så hiv-negativ? Fortsætter den sure mine, så kan man blive kommanderet på hovedet i seng.

Alene i allerførste afsnit af sæson 1 (typisk intro-afsnit) er første ord der bliver lagt for dagen: Pussy, pussy, pussy. Naturligvis med henvisning til Rick og Steves kat! De lesbiske indbyggere er dog ikke rigtig noget for de to, lige indtil Dana og Kirsten ønsker sig et barn via sæddonor, går Rick og Steve straks i gang med at udfylde fyldte glas med ”vognsmørelse” som de kalder det. Resultatet er en syret blanding af skæg og pjat og fordomme. I byen hersker der nærmest lovløse tilstande omkring, hvem der er konen i de mange mand-til-mand forhold, og skældsord som heks og hæmoride fyger fra start til slut. Og så er der et heftigt persongalleri som man aldrig rigtig ved hvor man har, og heri ligger meget af charmen gemt.

South Park, Team America og andre sprogfænomener, er helt sikkert forbilledet. Her er dog hverken snore-dukker eller cirkeline-figurer, men til gengæld noget der mest af alt ligner playmobil. Men tag ikke fejl. Det er ganske alvorlige emner der kommer i spil. For eksempel politik, internetberømmelse, illegal indvandring samt en berøringsflade omhandlende alt fra Harry Potter til Desperate Housewives. Det er næsten ren happy-go-lucky, og så alligevel ikke...

Rick And Steve har ikke været vist på dansk tv, men skulle det ske, så bliver det næppe i bedste sendetid. Selvom rammerne ligner noget for børnehave-børn, så er der heldigvis på coveret en blå cirkel med skriften. WARNING – NOT FOR CHILDREN! Den danske aldersgrænse hedder sig da også Tilladt For Børn Over 15 år.

Hvordan er så den samlede oplevelse af to sæsoners homofili, leveret af legetøjsfigurer? Lige dele meget sjovt, og lige dele meget ensformigt. Vitserne og catch-frase'rne bliver lige en anelse anstrengende i længden. Man kan vel sige at spændvidden er for smal og at set-up'et bliver for kalkulerende. For mit vedkommende er det en udgivelse, som kræver små doser. Jeg kan ikke i længden se afsnit på afsnit og holde kadencen, som det er tilfældet med f.eks. føromtalte South Park. Det gør ikke Rick And Steve Season 1 + 2 til en dårligere udgivelse, men heller ikke en klassiker, som bør høre til på hver en dvd-hylde.

Udgivelsen byder også på 12 gange digisodes, 2 featurettes og en stribe interviews.

Scanbox.

Titel: Rick And Steve - sæson 1 + 2