Ringenes Herre: Eventyret Om Ringen - Limited Edition

3. december 2006 af Jesper Poulsen

Ringenes Herre: Eventyret Om Ringen - Limited Edition billede

Filmen er stadig en oplevelse i sig selv - men udgivelsen som sådan slår ikke sin forgænger. Mindre kan dog også gøre det...

Først den almindelige udgivelse med filmene seperat, så en extended edition, så en collectors box afrundet med en lille box med de oprindelige film – kan man snart finde på mere? Ja, naturligvis... En limited edition, hvor man har samlet både biografversionen samt den udvidede version på en og samme skive. Dertil 90 minutters nyt bonusmateriale som igen igen går bag om filmen. Kan man snart bære mere? Er dette blot et udtryk for at vi snart har den søde juletid? Findes der virkelig folk derude som ikke har set Ringenes Herre? I så fald, er de så rigtig raske?

Vi kommer ikke udenom at et sandt fænomen ramte en hel verden, da Peter Jackson søsatte sit umådelige projekt. En grundighed og detaljerigdom sjældent set, et eventyr så dragende godt fortalt at der er noget for alle at hente – og ikke mindst den cadeau det var i sig selv at have overlevet en filmatisering af et af genrens absolutte hovedværker, selvom folk havde sine tvivl på baggrund af Jacksons status som “dukkesplatter”. Nu kan han mere eller mindre vælge og vrage med hensyn til sin videre fremtid i filmens verden og selv den imponerende Oscar-høst kan ingen heller tage fra ham. Han har rejst sig og er nu en omvandrende succeshistorie og en levende legende i manges øjne.

Fortællingen om den lille hobbit Frodo, der kommer i besiddelse af ondskabens ring, er efterhånden kendt af de fleste. Det pjuskede væsen med de behårede fødder, ser ikke ud af meget. Men modet hos Frodo fejler ingenting, da han forstår hvilken trussel ringen er for Midgårds fortsatte eksistens. Han bliver en del af ringens fællesskab som påtager sig opgaven at destruere ringen i Mount Doom, selve bjerget hvor ringen i sin tid blev vakt til live. 9 forskellige væsner drager således afsted på en lang og farefuld rejse, hvor man skal holde sig for øje hvem der er ven og hvem der er fjende. Mere behøver jeg vist ikke at sige, før det vrimler med huletrolde, onde troldmænd, ringånder, elvere og andet godtfolk på de indre linjer. J. R. R. Tolkiens univers er så gennemført og komplekst at intet formodes at kunne komme på et lignende niveau nogensinde. Der er vist ingen grund til at dvæle mere ved handlingen, for som nævnt: Den BØR være kendt af de fleste – og er man førstegangsseer, så er der ingen grund til at spolere oplevelsen ved her at kunne have læst et mere fyldigt referat af handlingen.

Det interessante her er naturligvis om den samlede udgivelse har noget at byde på i forhold til sine forgængere. En titel som er udkommet flere gange før, skal ligesom kunne noget ekstraordinært for at komme til sin ret endnu engang. Jeg mener stadig at denne første film: Eventyret Om Ringen (Fellowship Of The Ring) er den bedste af de 3, hvis man absolut skal dele dem i bidder (hvilket jeg mere eller mindre ikke er tilhænger af). Derfor er oplevelsen af selve filmen på at absolut maksimum, nemlig 6 stjerner. Dog er det mig helt overflødigt at give sig i kast med biografversionen nogensinde mere. Den udvidede version er da langt at foretrække, da den føjer så meget mere til sammenhængen. Biograf-versionen (læs: den korte version) er død og borte i mit hoved, så at den er lagt på skiven her også, er mig en gåde. Spild og fyld på en og samme tid.

Men hvad er det så lige der adskiller sig fra den i forvejen uopnåelige extended edition? På den udgivelse var der jo hele 2 skiver med bonus materiale i adskillige kategorier, så hvad skal vi nu med endnu en? Ja, udgivelsen her er vel dybest set beregnet til rigtige fans som bare ikke kan få nok. Her er nemlig 1 ½ times splinternyt bag-om-kameraet-materiale, indfanget af Costa Botes. Han var personligt udvalgt af Peter Jackson til at følge alt hvad der kunne have interesse under indspilningerne. Og lad det være sagt med det samme – det er der kommet et meget spændende stykke strimmel ud af. Med en lun tilgang til produktionen, fanger Botes kamera alt fra smil til tårer. Man får et helstøbt indtryk af hvilken kæmpepræstation der ligger til grund for filmen. Man kommer med til de mange udstyrsfremstillinger, hvor det hurtigt viser sig at blive en dyr fornøjelse, for ikke alt virker. Se også orc-hæren knokle løs. Det tunge udstyr og sminke koster ofre blandt skuespillere og statister som simpelthen finder det for klaustrofobisk. Der er også tovholdere som bukker under for arbejdspresset, hvor kolleger iler til at tilbyder deres egen løn, for at få udløst mere arbejdstid til de pressede folk. Det interessante er at Botes har fået frie hænder til at filme alt hvad han ser. Ingen censur eller leflen for at det mest positive skal udvælges for at behage seerne. Det efterlader en følelse af at have overværet noget helstøbt og unikt, og det tjener til både Jackson og Botes' ære. Den store mangel er dog at man blandt de forskellige undertekster ikke kan vælge danske.

I sidste ende er det dog langt fra nok til at kunne sige, at denne udgivelse skal kunne erstatte den extended edition af filmen. Dette er en slags gamle druer i nyt syltetøjsglas. Den kan ikke overgå sin forgænger – hvilket næppe heller har været hensigten. Men noget nyt bringer den ikke, ud over Botes' film. Men det nye kig var da pure interessant, og så er filmen jo samtidig stadig et mesterstykke. 6 stjerner kan jeg ikke give i den sammenlignelige afdeling, men 5 er vel også en solid karakter, når vi nu ikke er i skoleregi...

SF/Fox.

Titel: Ringenes Herre: Eventyret Om Ringen - Limited Edition
Original Titel: Lord Of The Rings: Fellowship Of The Ring - Limited Edition