Roman Polanski´s Skyggen

25. marts 2010 af Mie Bach

Roman Polanski´s Skyggen billede

I Skyggen af Roman

Adam Lang (Pierce Brosnan) er tidligere britiske premierminister, og er ved at få skrevet sine memoirer. Midt i processen dør hans forfatter og tidligere politiske assistent Mike McAra, formentlig ved en ulykke eller selvmord. Derfor ansættes en ghostwriter (Ewan McGregor), som skal færdiggøre bogen. Han er noget skeptisk, men vælger alligevel at tage opgaven, under pres fra sin agent, og han bliver eskorteret ud på en lille amerikansk ø, hvor Adam Lang opholder sig. Huset fungerer som et fort med høj sikkerhed, og her skal ghostwriteren arbejde tæt sammen med Adam, hans kone Ruth (Olivia Williams) og personlige assistent Amelia (Kim Cattrall). Kort efter sin indlogering bliver Adam dog anklaget af en af sine tidligere minister for krigsforbrydelser, og ghostwriteren begynder at sætte spørgsmålstegn ved sin forgængers død.

”Skyggen” er stilmæssigt en dyster film, og som en anden film noir er det et mørkt regnfuldt landskab, og en femme fatal kommer snigende ind på vores protagonist. Han ved fra starten af, at han bør holde sig fra opgaven, men det til trods, er der alligevel noget, som driver ham. Vi fornemmer ligeledes, at der er noget galt, da det konstant bliver hentydet, men på en smagsfuld måde. Langs stab sender konstant hinanden indforståede blikke, der fortæller mere end ord. Man fornemmer, at de ved mere end de siger, og de virker alle mystiske på hver deres måde. Polanski tager sig god tid til at fortælle sin historie, og filmens tempo er langsomt. Men bliver dog fastholdt af en gennemført sikker stil, og en perfekt dialog. Alle kommer med skarpe bemærkninger, hvilket giver Ghostwriter og Langs nærmeste karakter, på trods af de sparsomme informationer vi får om dem.

Polanski er en omtalt herre i medierne, og står bag prisbelønnede film som ”Rosemary´s Baby” og The Pianist”, men det er dog langtfra altid hans evner som instruktør, som bl.a. har indbragt ham en Oscar, der får ham i søgelyset. Mest kendt er beretningerne om hans gravide kone Sharon Tate, der blev myrdet af medlemmer af Manson klanen i 1969, men ikke mindst hans anklage for sex med en mindreårig tilbage i 1977, en sag, der stadig ikke er endelig afgjort. Den gamle voldtægtssag er en uheldig affære for Polanski, men på trods af det giver det filmen massere af omtale. Roman Polanski sidder i øjeblikket i husarrest i Schweiz og venter på sin udlevering til USA, og er derfor ikke i stand til at promovere sin nye film. Det til trods er inden formentlig i tvivl om, hvem filmen er skabt af, da man har valgt at den danske titel skal indeholde hans navn -”Roman Polanskis Skyggen”.

Titel: Roman Polanski´s Skyggen
Original Titel: The Ghost
Premieredato: 25. marts 2010