Samantha Who – Sæson 1

24. januar 2010 af Mie Bach

Samantha Who  – Sæson 1 billede

Samantha Time!

Hvem kan ikke føle sig forvirret, som en fremmed over for ens nærmeste og blive i tvivl om, hvem man virkelig er? Sådan kan vi vist alle have det engang imellem, - Samanthas problem er dog bare, at hun altid har det sådan. Hun lider nemlig af Amnesi og en helt ny verden ligger for hendes fødder.

“Samantha Who” er serien om Samantha, med det sigende efternavn Newly, der efter en bilulykke og 8 dages koma, har mistet sin hukommelse. Hun kan hverken huske sit tætte forhold til sine forældre, sin barndomsveninde Dena eller kæresten Todd. Og måske det skyldes, at de slet ikke eksisterer! Inden ulykken havde hun ikke set hendes forældre i 2 år, Dena siden folkeskolen og Todd er ikke længere hendes kæreste. Alle ønsker de dog, at forme den nye Sam, - og pynter mildest talt på sandheden - alle på nær hendes BFF Andrea. Hun kæmper en hård kamp for at få sin Sam tilbage og er begejstret, når hun kan konstatere ”Oh, my baby is still in there”! Samantha er dog knap så glad for hendes gamle jeg, der ikke så sine forældre, terroriserede sin sekretær og var sin kæreste utro. Det bliver en lang kamp for at undgå Bad Sam.

Samantha spilles af Christina Applegate, der efter min mening er et naturtalent når det kommer til komiske roller. Hun gør det fremragende som Sam, og hvis man endnu ikke har set serien, minder hun om rollen som Courtney i filmen ”The Sweetest Thing”, - funny, flabet, frisk og fabulous! Sam forsøger ihærdigt at finde ud af hvem hun var inden ulykken, kæmper for at ændre sig og bliver gang på gang bekræftet i, at hendes dørmand Frank kender hende bedre, end hun selv gør. Her er tale om en ægte identitetskrise! Det er underholdende at genopdage verden på ny gennem en 30-årig kvindes øjne (Samantha: ”Have you heard about Vietnam? Does people know about that?”), og rigtig morsomt når Bad Sam stikker sit grimme hoved frem (Girl: ”I need my coat”. Samantha: Okay girly listen. I know you are in a hurry to get to work, but your street corner is still gonna be there”). Manuskriptet er velskrevet, karaktererne utrolig velcastet og det eneste, jeg kan ærgre mig over, er at der kun er produceret 2. sæsoner af serien.

Titel: Samantha Who - Sæson 1
Original Titel: Samantha Who - Sæson 1
Premieredato: 28. december 2009