Scrubs season 8 (3DVD)

25. marts 2010 af Michael Panduro

Scrubs season 8 (3DVD) billede

Ærgerligt, krampagtigt indslag i en ellers sjov serie

Der er en almen tendens til at amerikanske serier daler i kvalitet over sæsonerne efterhånden som producenterne bliver mere og mere fokuserede på at beholde et som oftest dalende seertal – og Scrubs har nu vist sig som ingen undtagelse.

Jeg har trofast fulgt serien gennem alle de syv foregående sæsoner, men der er ingen tvivl om at syvende sæson var den klart svageste. Den position har nyeste og ottende sæson nu overtaget. Næsten alle afsnit er krampagtige forsøg på at finde fortidens guldåre, men i langt de fleste tilfælde fungerer det overhovedet ikke. I takt med at de centrale figurer glider ud til siden og i visse afsnit helt forsvinder (nok mest fordi skuespillerne havde mere fornuftige ting at tage sig til), skinner producenternes åndsfravær igennem. Mange valg stråler af misforståede fokusgrupper og seer-interviews. Til eksempel er der uendelig meget mere fokus på to figurer der tidligere har holdt sig i periferien – navnlig den drillende pedel og advokaten Ted. I sær sidstnævnte karakter kan slet slet slet ikke tåle den forøgede tid på skærmen. Det er ikke krampagtigt og pinligt, det er også amatøragtigt og på ingen måde morsomt. Ted har tidligere været et sjovt lille krydderi til den hyggelige stemning der som oftest gennemsyrer afsnittene, og her bliver det tydeligt at det netop er der figuren hører til.

I enkelte afsnit finder truppen sin gamle gnist og dynamik, men i langt de fleste episoder er det tynd suppe kogt over gamle ingredienser. Der er virkelig langt mellem grinene her. Der bliver bedre som sæsonen skrider frem, men det starter sateme også ynkeligt. Niende sæson er allerede blevet vist på TV i USA, men hvis tendensen fortsætter så håber jeg bestemt at løjerne slutter her. Omvendt er det en utrolig ærgerlig måde at afslutte en serie der langt hen ad vejen har været både original, medrivende, sjov og hyggelig, så lad os håbe at der sker noget nyt og interessant i næste omgang.

Der er masser af det typiske bonusmateriale på de tre skiver i pakken. Alt fra fraklip, slettede scener og bag kameraet optagelser, men ligesom de meningsløse og indforståede fraklip der afslutter afsnittene, så er langt det meste hverken morsomt eller interessant.

Titel: Scrubs season 8
Original Titel: Scrubs season 8
Premieredato: 25. marts 2010