Sexrejsen til Japan.

13. januar 2009 af Henrik Andersen

Sexrejsen til Japan. billede

Christina Lindberg ser som altid skøn ud i denne glemte exploitation film fra de glade 70'ere. Det er guf for fans af genren.

Det er med stor fornøjelse og mange skulderklap fra fans af genren, at det Danske selskab Another World Entertainment kan videregive denne lille exploitation knaldperle til film intreserrede verden over. Det er nemlig første gang, den bliver udsendt på DVD og dermed lidt af en verdenspremiere.

Ingrid Jacobsen (Christina Lindberg) rejser et smut til Japan. Hun har aftalt et møde i lufthavnen med nogle mænd, til hvem hun skal aflever en pakke. Men noget går galt. Helt galt. Ingrid kommer med en forkert bil. Her møder hun en ensom og desperat mand, der invitere hende med hjem. Manden har i længere tid gået med småperverse tanker om at komme i kontakt med det modsatte køn, men hans held med damerne er ikke noget at råbe hurra for. Ingrid kan kun hendes modersmål: Svensk, og manden taler naturligvis kun Japansk. Det er ikke en god start på mødet, og helt galt går det da også da de ankommer til mandens bolig. Her bliver Ingrid taget som gidsel, imens manden udnytter og misbruger hende. Ingrid er på nul komma fem reduceret til et stykke sexlegetøj i en syg mands kravlegård. Selvom forholdet er forbudt, og udnyttelsen er grov opstår der dog en form for relation imellem de 2 forskellige mennesker. Det lykkedes dog Ingrid af tage flugten, og søge ind på en bar for at finde hjælp og beskyttelse. Her møder hun en flok hippier, der mener at have hørt om den frie Svenske holdning til sex. Hvad der starter som en hyggelig aften ender som et mareridt. Snart er Ingrid igen offer for voldtægt. Gruppen hun har mødt voldtager hende, imens de optager det på film. Rædselsslagen og nærmest i chok vandre hun efter voldtægten rundt i byens gader. Her møder hun manden der holdt hende fanget, og han tager sig pænt af hende. Hun nære ny sympati for ham, og giver ham nu seksuel tilfredsstillelse af egen fri vilje. Men de mystiske mænd hun skulle give pakken til er på sporet af hende, og de er ikke venlige stemt. Ingrids rejse til Japan har på alle måder været anderledes, end hun i hendes hedeste fantasi har kunnet fantasere om, og den er langt fra over endnu.

På DVD coveret står der "Sveriges højest betalte nøgenmodel, i filmen med det laveste tøjbudget". Sjov tekststykke der fint beskriver stilen i Sexrejsen til Japan.

Christina Lindberg der har den alt overskyggende hovederolle som den Svenske supergodte med det fine Nordisk klingende navn Ingrid har lidt af en karriere bag sig, og kan idag bryste sig af at have status som kult-kendis af fans kloden rundt. Christina Lindberg startede sin karriere allerede som 18 årig, hvor hun optrådte nøgen i forskellige mandeblade. Hun blev hurtig en populær attraktion i bladende, og opnåede at medvirke i så promonemte magasiner som Playboy og Penthouse. I Juni nummeret af Penthouse fra 1970 opnåede hun den fornemme titel som Penthouse Pet.
Men ved siden af model arbejdet havde den smukke Svensker med de store dådyrøjne også en karriere som filmstjerne. Hun har medvirket i mere end 23 film. Mest exploitation film og softcore pornofilm. I 1973 medvirkede hun i filmen Exponerd der bragte hende stor hyldest i Cannes. Under det efterfølgende reklamearbejde for denne film gik turen også til Japan. Dette førte til et par roller i nogle spændende Japanske genre film, der den dag idag er gået hen og blevet klassikere. Den ene er Sexrejsen til Japan, og den anden er Sex and Fury (også udsendt på Dansk DVD af Another World Entertainment) af instruktøren Norifumi Suzuki.

I 1972 medvirkede Christina Lindberg i Bo Arne Vibenius Svenske exploitation mesterværk: Thriller-En Grym Film. Thriller var den første film der blev total forbudt i det ellers så frie Sverige. Det var der flere grunde til. Først og fremmest er det en voldsom historie om sex, misbrug og iskold hævn, og dernæst gik der rygter om at instruktøren havde brugt et rigtigt lig til en scene hvor et øje skal pilles ud. Men under alle omstændigheder så var Thriller med til at promovere Christina Lindbergs profil yderligere. Quentin Tarentino taler i øvrigt rosende om både Thriller, Sex and Fury og om Christina Lindberg. Han Kill Bill film har da også hentet stor inspiration fra begge produktioner.

Christina Lindberg er ikke den store skuespiller, og i Sexrejsen til Japan er det da heller ikke dette der driver filmen fremad. Historien er temmelig tynd, men alligevel så tilpas twisted og modbydelig at man som fan af genren ikke kan lade være med at følge med i herlighederne. Selvom det hele godt, trods den relative korte spilletid, kan gå en anelse i tomgang så kan Sexrejsen til Japan varmt anbefales til dem, der i årevis har måtte vente på, at den blev spyttet ud på DVD. Ikke et storstilet mesterværk, men en lille filmperle der som alle dens andre artsfæller inden for exploitationgenren bestemt er underholdende på godt og ondt.

Ekstramateriale.

Der er ikke meget ekstramateriale at finde på denne ellers så eksklusive udgivelse. Kun et enkelt fotoalbum med billeder fra filmen, og det sædvanlige trailershow for andre udgivelser fra Another World Entertainment.

Samlet karakter for
ekstramaterialet bliver 1 stjerne ud af 6 mulige.

Da dette er en unik udgivelse indenfor dens genre, må man være glad, for hvad der kan fremskaffes. Her må endnu en gang tages hatten af for Another World Entertainment, der gang på gang overrasker med deres flotte udgivelser. Sexrejsen til Japan er ikke optaget i går, og dette kan da også ses. Men alt taget i betragtning er det er pæn udgivelse, der sagtens kan stå side om side med de andre film i den kræsne filmsamlers Christina Lindberg Collection.

Sexrejsen til Japan kan ses med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Titel: Sexrejsen til Japan.