Silk

17. september 2008 af Søren Rasmussen

Silk billede

En poetisk, æstetisk oplevelse og en gribende fortælling

Ganske som silke smyger denne store fortælling sig udenom sin seer. Det er som at blive pakket ind i et varmt, kærligt silkelagen af æstetik, poesi og bittersød vemod. Silk har natur som en klassisk roman der fortæller om et trekantsdrama i en svunden tid, som aldrig kommer igen. Det er glødende romantik og glansbillede-agtigt, mesterligt kamera-arbejde, der kombineres med en vemodig fortæller der spinder en gribende historie, der måske ikke rykker ved noget stort, men som bestemt heller ikke glemmes så snart den er set.

Filmen er baseret på en roman af Alessandro Baricco, om silke-smugleren Herve (Pitt) i 1900 tallets Frankrig. Herve lever et velsignet og lykkeligt liv, med sin kone, i en idyllisk, fransk landsby, men hans smugler rejser gør, at han er væk i årevis og hans ægteskab med Helene (Knightley) forbliver ufuldbyrdet. Deres kærlighed er stor men vemodig. På sin rejse i Japan møder Herve en smuk og mystisk kvinde, der er en lokal silkebarons elskerinde. Uden at kunne kommunikerer, opstår en farlig kærlighed mellem dem, som kan koste dem begge alt. Tilbage i Frankrig kan Herve ikke glemme den mystiske skønhed og han vender igen og igen ryggen til sit hjem, for at rejse til det fjerne Japan.

En velspillende Michael Pitt spiller eventyreren og smugleren Herve der finder sig fanget mellem to meget forskellige slags kærlighed. Pitt giver rollen den helt rigtig melankoli, men også den styrke der gør at Herve ikke bare er en ynkværdigt klagende elsker. Overfor Pitt spiller den altid skønne Keira Knightley, der elsker sin husbond over alt på jorden og ikke ønsker sig noget mere brændende, end at sætte et barn i verden og gøre sin husbond lykkelig.
En charismatisk og veloplagt Alfred Molina spiller Herves arbejdsgiver, Baldabiou, der med faderlig myndighed fornemmer tragedien, der nærmer sig hans unge protege.

Silk er ikke nogen verdensrystende og voldsom filmisk oplevelse. Men det er en varm og smuk film, der er velegnet til ruskende efterårsdage eller kolde vinternætter. Det er romantik som man kender den fra de litterære klassikere og samtidig en kærlighedserklæring til 1900 tallets Frankrig og til den gamle japanske kultur. Historien er langt dybere end man først ville antage og efterlod mig i en let meditativ, melankolsk stemning, der gør at jeg vil huske filmen i lang tid frem over.

SF/Fox.

Titel: Silk
Original Titel: Silk