Smiley Face

25. marts 2009 af Michael Panduro

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Smiley Face billede

Gregg Araki i lige kurs fra Cannes til min skraldespand

Nu har jeg gang på gang fået at vide at Gregg Araki var et bekendskab værd. Spændende, engagerende og følelsesladede film skulle han efter sigende lave, men jeg kan altså ikke se det. To gange har jeg forsøgt mig, først med The Living End fra 1992 og nu altså med Smiley Face. Jeg har givetvis stadig Mysterious Skin og The Doom Generation, der efter sigende skulle være hovedværkerne, til gode, men manden har på ingen måde imponeret endnu.

Smiiley Face er en jævnt kedelig stoner-film, der handler om en ung amerikaner der ryger hash og kommer i komiske situationer. Den STORE variation fra oceanerne af lignende, lige så kedelige film er at hovedpersonen er af hunkøn. Det er ikke nok, og Arakis kiksede forsøg ud i finurlig historiefortælling virker barnlig og diletantisk. Der er små pletter af gode ideer, men i langt de fleste tilfælde er historien lige så stenet som hovedpersonen og det umiddelbart rasende tempo filmen foregår i, formår alligevel at blive kedeligt.

Anna Faris er lige så irriterende som hun var i Scary Movie filmene og spiller rollen som den stakkels Jane, der ved en fejl får spist en hel bakke hashkager på sit livs vigtigste dag, nøjagtig som man kunne forvente. Den sløsede kropsholdning er overdrevet i ekstrem grad, de komiske situationer, der involverer alt fra forstads-tivolier til politiglade skuespiller-auditions, er irriterende klumpede i deres udførsel.

At se Smiley Face var for mig som at forsøge at føre en samtale med en person der just har slugt en bong. Alting var fragmenteret, grimt og usammenhængende, og selvom der blev snakket hele tiden gik det hele alligevel for langsomt. Hvis det har været Arakis intention at lave en filmisk pendent til en god gammeldags koger, så er det lykkedes til UG. Endda i en sådan grad at man bliver irriteret på filmen.

Kort sagt er den ikke sjov, skuespillerne er ikke gode, historien er slæbende dårlig og instruktionen slap. Så min lyst til at kaste mig længere ud i Gregg Arakis karriere er efterhånden ved at være forsvundet. Så meget for den festival-darling.

DVDen indeholder intet bonusmateriale.

Titel: Smiley Face
Original Titel: Smiley Face