Jeg elsker svenske kriminalfilm! Jeg ved ikke hvad det er som vores svenske naboer kan, når det handler om at skabe solid spænding på film, som eksempelvis ”Beck” og ”Wallander” filmene. Derfor var mine forventninger til det nyeste skud på stammen af svenske kriminalfilm da også skruet ekstra i vejret, da jeg satte mig til rette for at se ”Solstorm”, der er baseret på Åsa Larssons bestseller af samme navn.
Filmen forgår i det nordlige Sverige, nærmere betegnet byen Kiruna, hvor en sekterisk frikirke har sit hovedkvarter. Da frikirkens åndelige leder findes brutalt myrdet, blive ofrets søster, Sanna (Maria Sundbom) anklaget for mordet. Men Sanna nægter sig skyldig, og tilkalder derfor hendes barndomsveninde Rebecka (Izabella Scorupco), der arbejder som advokat i Stockholm. Det går hurtigt op for Rebecka, at noget er helt galt i den sneklædte by. Det virker som om frikirken bevidst har plantet beviser mod Sanna, og at den magtfulde ledelse af sekten, nu forsøger at feje hele sagen ind under gulvtæppet. For Rebecka bliver hjemkomsten til barndomsbyen samtidig et barskt møde med fortiden, hvor dæmonerne står klar til at komme ud af skabet.
Jeg havde som sagt store forventninger til ”Solstorm”, ikke mindst på grund af Åsa Larssons glimrende romanforlæg, der danner grundstenen i filmens plot. Samtidig er rollelisten præget af en perlerække af svenske skuespillere, så umiddelbart skulle succesen være hjemme. Men desværre viste det sig ret hurtigt, at mine forventninger nok var sat for højt.
”Solstorm” starter egentlig rigtig godt med at etablere en ganske uhyggelig stemning, samtidig med at den flotte fotografering af det snedækkede landskab gør filmen visuelt fængende. Men jo længere man kommer ind i historien, jo mere taber den pusten, for til sidst at løbe helt ud i sandet. Det virker som om instruktøren, Leif Lindblom, ikke rigtig ved hvad han vil med historien. Langsomt begynder filmen at famle sig frem imellem de mange bolde, der bliver givet op i begyndelsen. Eksempelvis kommer man aldrig helt til bunds i hovedpersonens forhold til frikirken, hvilket er synd og skam, da det umiddelbart virker som en spændende sidehistorie. Heller ikke skuespillet lever op til forventningerne. Den garvede Mikael Persbrandt virker uoplagt i rollen som sektlederen Tomas, mens den kønne Izabella Scorupco spiller på rutinen som Rebecka. Dog leverer Krister Henriksson en solid præstation som den dybt religiøse far til Sanna. Henrikssons afdæmpede spil, gør karakteren vanvittig creepy, og man er ikke i tvivl om, at hans karakter er en religiøs galning.
Men på trods af flotte billeder og enkelte gode skuespilpræstationer, ender ”Solstorm” alligevel som en middelmådig svensk thriller. Historien er simpelthen for rodet, og man kommer aldrig helt ind under huden på de ellers interessante karakterer. Havde man blot brugt lidt længere tid på at udvikle manuskriptet, havde man uden tvivl fået en anden og bedre film.
Ekstramateriale
Bonusmaterialet til ”Solstorm” består primært af en grundig bag-om-kameraet-film, hvor alle de involverede fortæller om produktionen af filmen. Den lille film er et ganske interessant supplement til ”Solstorm”. Men desværre har man ikke valgt at tekste filmen, så folk, ligesom jeg, der har svært ved at forstå en hurtigtalende svensker, vil nok ikke få så meget ud af filmen. Derudover finder man også nogle slettede scener, en trailer og en bloopers-film. Som noget nyt, i forhold til andre dvd-udgivelser, har man også valgt at lægge soundtrackket til filmen med som ekstramateriale. Musikken er ikke specielt prangende, men det er da et interessant tiltag inden for ekstramaterialet til dvd-film.
3 on-z stjerner til ekstramaterialet.
Lyd & Billede
Lyden er glimrende overført til Dolby Digital 5.1 og fungerer helt uden problemer. Det samme kan man sige om billedet, der er i 16:9 widescreen med aspect ratio 2.35:1. Farverne er helt klare, billederne er knivskarpe og den svenske sne har aldrig været hvidere. Alt i alt en teknisk flot udgivelse.
Filmen er venligst stillet til rådighed af:
Sandrew Metronome.