Sorte Kugler

2. marts 2010 af Mie Bach

Sorte Kugler billede

Var du ikke blandt de 400.000, der så Anders Matthesens succesfilm i biografen, får du nu mulighed på DVD.

Vi er midt i en finanskrise, og den ellers så succesfulde ejendomsmægler Alex må se sig nødsaget til at sælge familiens store drømmehus. Det går dog ikke helt efter planen, da han selv er sat på opgaven og skræmmer selv de mest oplagte kunder væk. Det resulterer i, at han sammen med sin kone og datter er flyttet ind i en lille lejlighed i København NV. Alex har udviklet sig til en rigtig bitter mand, der har svært ved at acceptere at alt ikke går som han havde planlagt, og det går ud over alt og alle, især familien. Han bliver mere og mere presset, og en dag går det rigtig galt, da han vågner op i et game-show, hvor præmien er at få livet tilbage.

Anders Matthesen er et multitalent, og har både skrevet manuskriptet, instrueret og spiller hovedrollen i ”Sorte Kugler”. Han er efter min mening Danmarks bedste stand-up komiker, da han formår at lave jokes, der ikke konstant havner under bæltestedet, hvilket ellers ofte er en dominerende fællesnævner for de danske komikere. Med denne film formår han endnu engang at servere en god gang underholdning, samtidig med at han prikker til vores dårlige samvittighed. Jeg elsker at han bruger humoren til at eksponere vore alles, til tider, pessimistiske, utaknemmelige og kritiske sind.

Filmes jokes er til tider lidt corny, men Anders Matthesens timing og mimik får dem alligevel til at sidde lige i skabet. Han agerer utrolig professionelt som skuespiller, og jeg tænkte ikke på noget tidspunkt, at det ikke var hans vante element. Mindre positiv var jeg i starten over for den tidligere omtalte game-show del af filmen, der irriterede mig gevaldigt, da jeg blev revet ud af min indlevelse. Man zapper hurtigt fra pointe til pointe i nye omgivelser, hvilket gør den mindre helstøbt som film og minder lidt om et stand-up show. I sidste halvdel accepterede jeg dog filmens præmis og nød dens skønne pointe.

Titel: Sorte Kugler
Original Titel: Sorte Kugler
Premieredato: 23. februar 2010