Sorte Kugler

12. juni 2009 af Torsten Laksafoss Holbek

Sorte Kugler billede

Alex er en skuffet mand. En virkelig skuffet mand, med hele verden imod sig, indtil han en dag opdager at det måske er ham, der er noget galt med.

Multikunstneren Anders Matthesen har skrevet og instrueret ”Sorte Kugler” ,og humoren er velkendt om end ikke helt på højde med det niveau, han lagde for dagen i ”Terkel i Knibe”.

”Sorte kugler” er historien om ejendomsmægleren Alex Klein (Anders Matthesen), der er svært utilfreds med sin tilværelse og dagligt lader sit temperament gå ud over alt og alle. Klein bor sammen med sin kone og datter i Københavns Nordvest kvarter, efter at boligkrisen gjorde det umuligt for familien at blive boende i drømmehuset på Strandvejen. For at gøre ondt værre er det Klein selv, der skal sælge sin gamle bolig på strandvejen, og selv de mest oplagte købere skræmmer han væk. Kleins økonomi afhænger af at han kan sælge sin gamle bolig, men kunderne irriterer ham, ligesom alle andre gør og han ligger ikke fingre i mellem når hans omgivelser indlægges til den store svinetur. Og så en skønne dag, mens det hele sejler og Klein både har svigtet sin kone og datter, kører han galt. Da han vågner op, befinder han sig i et absurd gameshow, hvor det drejer sig om at overvinde sine dårlige sider og gøre gode gerninger. Gør han det, vinder han hvide kugler, samt chancen for at vende tilbage til livet. Består han ikke prøverne, ruller der sorte kugler ind på kontoen og chancen for at overleve formindskes. Selvsagt er det de sorte kugler, der dominerer og om Klein klarer prøven, skal ikke afsløres her, men spændende bliver det til sidst.

”Sorte kugler” er fyldt med gode grin, og absurde situationer, der ligger godt til Anders Matthesens person. Matthesen er for alvor på hjemmebane i rollen som Alex, når han nådeløst redegør for sin søsters lingvistiske mangler, eller hudfletter de manglende kaffebryggeevner hos pigen i den lokale kaffebar. Og den slags situationer er der mange af, hvilket bærer filmen fremad. ”Sorte kugler” indeholder dog også mange billige grin og er ikke nær så helstøbt en film, som det var tilfældet i ”Terkel i Knibe”. Da Kleins kone Dorthe (Iben Dorner Østergaard) erkender, at hun vil gøre sig lækker for ham, replicerer Klein ”så du har en lang dag foran dig”. Det virker som noget vi har set og hørt før og den slags situationer er der flere af i filmen. Filmens plakat leder tankerne hen på den klassiske danske folkekomedie og ”Sorte kugler” kan godt ses som en moderne udgave af folkekomedien, hvor det er villa, bil og karriere der er i centrum.

Som de fleste af Anders Matthesens projekter, er han selv i centrum hele vejen i gennem og skuespil og timing fejler ikke noget. Matthesen bærer filmen og får også lov til, i filmens anden halvdel, at vise en mere eftertænksom side af talentet, hvor et par af livets dybere spørgsmål berøres, uden at det for alvor bliver dybt. Tonen er dog overvejende humoristisk og folkelig og det er bestemt ikke nogen film der efterlader et varigt indtryk, men omvendt er man ganske godt underholdt undervejs.

Titel: Sorte Kugler
Original Titel: Sorte Kugler
Premieredato: 12. juni 2009