South Park - The Complete Fifth Season

28. april 2010 af Jesper Poulsen

South Park - The Complete Fifth Season billede

Flere lag lægges på morbide hændelser i South Park-serien

Noget så sygt som en slåskamp mellem krøblinge, er hvad femte sæson af South Park blandt andet kan byde på. Timmy der sidder i rullestol og blot kan sige sit navn, dyster mod Jimmy med sine forkrøblede ben, der dog har ordet i sin magt, da han er lidt af en komiker. Hvem der vinder må du selv finde ud af ved at blænde op for 14 herlige afsnit der udgør femte omgang groft sprogbrug, voldelige tendenser og helt ude i hampen handling.

Glæd dig også til Cartmans kamp mod bøllen Scott Tennorman. Scott terroriserer Cartman i uhørt grad, og Cartman sværger en hævn som er af en anden verden. Afsnittet involverer kønsbehåring, grisekostyme, en menu bestående af forældre og et kig forbi af bandet Radiohead (som selv har lagt stemmer til sig selv!). Nyd også afsnittet, hvor Towelie introduceres første gang. Det hashrygende håndklæde får jo i de efterfølgende sæsoner lov til at deltage i løjerne op til flere gange. Se også Butters i sin helt egen South Park episode.

South Park forsætter med at overtræde grænsen for hvad man egentlig kan dyrke af tv-tid. Vi befinder os stadig i den store sky af randområder og tabu'er som ingen tør røre med en ildtang. Lige bortset fra d'herrer Parker og Stone. De snørklede hjerner bliver ved med at hitte på morbide seancer og twists som er aldeles politisk ukorrekte.

Som sæsonerne går, tilføres en sjat ekstra effekter bid for bid. Dog ikke uden at fastholde basis med cirkeline-figurerne som skal have skiftet øjenbryn, tandsæt og alt andet godt, for at udtrykke hver eneste humør-ændring. Sikke et pille-arbejde, fristes man til at sige! Flammer og andre elementer forbundet med ulykke er dog ikke længere pap og papir, og det giver en god dynamik for seeren. Et klogt træk i bestræbelserne på at holde South Park frisk (læs: evig ung).

Denne sæson har sine styrker i de afsnit som mere end nogen anden er af sorteste satire-skuffe. Enkelte afsnit rummer blot almindelig SP-energi, men i kontrast virker de så bare det mere slappe. En skam, for South Park har afsnit for afsnit langt mere at byde på, hvis man kigger dem efter i sømmene. Det ændrer dog ikke ved at serien formår at holde sin damp oppe og det skal naturligvis belønnes.

PAN Vision.

Titel: South Park - The Complete Fifth Season
Original Titel: South Park - The Complete Fifth Season