Spioner på Missioner

4. august 2020 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Spioner på Missioner billede

10’ernes allersidste animationsfilm er en positiv overraskelse for hele familien.

Den 25. december 2019 havde Spioner på Missioner international premiere og blev dermed den allersidste animationsfilm til at få premiere i 10’erne. 10’erne har budt på masser af fremragende og vigtige animations- og tegnefilm, og selvom Spioner på Missioner ikke rager ud i mængden, så er det en fornuftig film til en omgang familieunderholdning. Studiet bag hedder Blue Sky Studios, og de er vel primært kendt for Ice Age-franchisen, som har været en stor succes. Med Spioner på Missioner opfinder de ikke den dybe tallerken, men et fantasifuldt og farverigt plot, et godt tempo og ikke mindst nogle gode stemmepræstationer bidrager til en film, som vil kunne nydes af både børn og voksne.

Verdens bedste spion er Lance Sterling (Will Smith) og arbejder altid alene. Ved et uheld bliver han forvandlet til en due af den unge forsker Walter Beckett (Tom Holland) og de to modsætninger må nu arbejde sammen for at redde jorden fra dens undergang. Plottet er simpelt. To modsætninger mødes og skal nu lære at arbejde sammen og lære det bedste af hinanden, for at det hele kan ende godt. Det er en formular, der er set rigtig mange gange før, og det samme kan man sige om plotdelen, hvor et menneske forvandles til et dyr og må lære at udnytte dette dyrs fordele samt lære noget om sig selv. Det er fx set i Kejserens Nye Flip (2000), Bjørne Brødre (2003) eller Prinsessen og Frøen (2009). Selvom det er en kliche, så fungerer det langt hen ad vejen, og det skyldes både filmens tempo og dens stemmepræstationer. Der er fuld fart over filmens 100 minutters spilletid, og der vil god underholdning for både børn og voksne igennem filmens brug af både slapstick og mere subtil humor. Jeg så filmen med de originale engelske stemmer, og de fungerer virkelig godt. Det er Will Smith, som lægger stemme til superspionen Lance, og Tom Holland ,der lægger stemme til den unge usikre forsker Walter, og det er tydeligt at se, hvordan animationerne er bygget op om netop disse virkelige personer, for de ligner virkelig animerede udgaver af dem selv. Sådan er det også med mange andre karakterer i filmen, fx filmens skurk, der spilles af Ben Mendelsohn. Og stemmerne er virkelig oplagte; Will Smiths naturlige karisma og humor lyser ud af hans stemme, og det samme gør Tom Hollands drengede og nervøse fremtoning, der i høj grad minder om hans Spider-Man-karakter.

Spioner på Missioner eller Spies in Disguise, som den hedder på engelsk, er ikke kun sjov og ballade, for ligesom vi kender det fra de fleste animationsfilm, især fra Disney og Pixar, så arbejder filmen også på at fremkalde en morale, og det gør den heldigvis uden at det bliver for påmassende. Jeg kan virkelig godt lide, når animationsfilm formår at berøre nogle emner, som man kan relatere sig til i virkeligheden, hvad enten man oplever det nu eller som barn. Filmen italesætter fx det er blive betragtet som underlig eller anderledes, men gør noget ud af at fortælle, at det faktisk er helt okay. Jeg er sikker på, at både børn og voksne kan føle sig anderledes, hvis de ikke lige passer ind i vores normbaserede samfund, og jeg bliver rørt når en film som denne, der på ydersiden fremstår som bombastisk familieunderholdning, også formår at henlede vores opmærksomhed på intolerance og fordomme. Det er muligvis ikke noget de helt unge seere vil være opmærksom på, men det vil de voksne, og det kan forhåbentlig være noget som de så lærer deres børn.

Spioner på Missioner er virkelig en solid omgang underholdning. Den vil aldrig kunne bide skeer med de største og bedste animationsfilm, men det behøves den heller ikke, for det er en film, der stadig formår at levere lige dele underholdning, tempo, fantasi og morale, og det kvitteres med fire flotte stjerner.

Ekstramateriale
Blu-Ray-udgaven af Spioner på Missioner indeholder følgende ekstramateriale:
- Super Secret Spy Mode
- Infiltrating Blue Sky Studios
- Top Secret Guide to Gadgets
- Music Videos
- Gallery and more

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount.

Titel: Spioner på Missioner
Original Titel: Spies in Disguise
Premieredato: 23. juni 2020
Instruktør: Troy Quane, Nick Bruno
Skuespillere: Will Smith, Tom Holland, Reba Mcentire, Ben Mendelsohn, Masi Oka, Carla Jimenez, Mark Ronson, Rachel Brosnahan, Jarrett Bruno, Claire Crosby, Toru Uchikado, Hisato Masuyama, Toshiya Agata, Michi Yamato, Hiroshi Otaguro
Spilletid: 102 min.
Selskab: Blue Sky Studios, 20th Century Fox Studios, 2019
Genre: Action , Adventure , Tegne- og animationsfilm