SS lejr 5

17. juni 2008 af Kristian Jensen

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

SS lejr 5 billede

Lavbudget-sleaze når det er allerværst…

Ikke nok med at Sergio Garrones ”SS lejr 5” er en elendig produktion, der stinker langt væk af amatør arbejde, så går filmen langt over stregen for hvad man kan tillade sig inden for filmkunsten, også selv om det man laver er nazisploitation. Problemet er, at instruktøren Garrone bevidst har valgt at klipper scener fra virkelighedens koncentrationslejre ind i hans makværk af en film. De sort/hvide dokumentarbilleder af bunker af lig, der bliver bulldozet ned i massegrave, fik mig til at væmmes i hele kroppen. Garrone lukrerer på fortidens rædsler på en så modbydelig og pervers måde, at jeg virkelig håber at manden stadig den dag i dag, har en meget dårlig smag i munden. Samtidig overrasker det mig, at Sergio Garrone kunne slippe af sted med at bruge de førnævnte billeder i hans film, selv den milde censur i 70’erne taget i betragtning. Tænk hvis man lavede noget lignende i dag, det ville jo udløse et ramaskrig af dimensioner.
Historien i ”SS lejr 5” er meget lig historien i Garrones tidligere nazisploitation film ”Eksperimenter i nazilejren” og handler om en gruppe kvinder der bliver indsat i lejr nummer 5, hvor de skal fungere som prostituerede og forsøgsdyr. ”SS lejr 5” er i øvrigt filmet ryg til ryg med ”Eksperimenter i nazilejren” og derfor genbruges de fleste kulisser, ligesom skuespillerne også er de samme. Dog er der en stor forskel mellem de to film, for hvor ”Eksperimenter i nazilejren” var en tåbelig og ufrivillig morsom lille sag, så er der absolut ikke noget morsomt ved ”SS lejr 5”, der boltrer sig lystigt i ækle torturscener og voldsomme overgreb. Eksempelvis indgår der en aldeles ubehagelig torturscene hvor en kvinde får trukket neglene af med en knibetang, hvorefter der sættes ild til hendes smadrede fingre – fy for den!
Man kan diskutere om der findes noget egentlig plot i filmen, der mest af alt består af en bred vifte væmmelige scener. Filmen er bygget op på samme måde som stort set alle andre nazisploitation film, hvor kvinderne ankommer til lejren, bliver mishandlet hvorefter de tager hævn over deres bødler.
Efter at have set ”SS lejr 5” sad jeg tilbage med en ret bitter smag i munden. Ikke fordi at filmen er specielt blodig og voldelig, hvis man tager nutidens standarder i betragtning, men mere fordi at filmen er ekstremt hyklerisk. Ikke nok med at Garrone udstiller forfærdelige handlinger, samtidig med at han på usmagelig vis bruger rigtige billeder fra 2. Verdenskrig, så vælger han gud hjælpe mig, at afslutte hele fadæsen af med den hysteriske sluttekst "...Madness is still within us, as the roots of Cain grows on, men still attack each other as blood-thirsty beasts; remember those who cried, those who suffered, those who have given all.", hvormed han forsøger at retfærdiggøre hans bevidste udnyttelse af noget af det værste i verdenshistorien.
”SS lejr 5” er ligesom Sergio Garrones tidligere nazisploitation film noget værre ragelse, men igen er filmen interessant fordi den tilhører en meget lille niche inden for exploitation genren, der sjældent kommer ud på dvd markedet. En hver exploitation nørd skal selvfølgelig se filmen, men alle andre skal hermed være advaret på det kraftigste.

Lyd, Billede og Ekstramateriale

Filmen er i anamorfisk widescreen 1:85.1 og lyden er det engelske dub. Begge dele fungerer helt upåklageligt. Ekstramaterialet består af en Garrone filmografi, en trailer til filmen samt et trailershow med andre titler fra Another World Entertainment.
Jeg må indrømme, at det stadig kan imponere mig at AWE kan blive ved med at finde gode versioner af selv de mest obskure filmtitler. Stort set alle deres udgivelser har et perfekt billede og glimrende lyd, og derfor kvittere jeg gerne med 3 on-z stjerner til denne udgivelse.

Another World Entertainment.

Titel: SS lejr 5
Original Titel: SS Lager 5 L’Inferno delle donne/ SS Camp Womans Hell