Storbyens små mirakler

25. april 2003 af Claus Larsen

Storbyens små mirakler billede

En romantisk komedie skåret efter den gamle model. Den model holder heldigvis stadig.

Hvis man forventer sig en film, der bryder med genren og overrasker med nye pointer og spidsfindigheder, så skal man holde sig langt væk fra Wayne Wangs Storbyens små mirakler.Det er en romantisk komedie af den gamle slags bygget over Askepot-motivet, som vi kender fra hundredevis af andre film. I modsætning til dem er denne nye film dog faktisk meget god. Vi kender historien fra Pretty Woman, hvor luderen bliver til prinssesse. I Storbyens små mirakler er luderen bare en hårdtarbejdende enlig mor.
Hun hedder Marisa Ventura og er stuepige på et hotel, hvilket stort kun er en tand over arbejdsløs. Her møder hun den republikanske politiker Chris Marshall, der er fra en ganske anden verden. Upstairs møder downstairs, bortset fra at Marshall ikke ved det. Marisa har i nysgerrighed i klædt sig en gæsts Dolce & Gabana sæt til 5000 dollars og er pludselig rodet ud i en frygtelig affære, hvor Marshall tror hun er jetset-pige og hans spin-doctor tæller allerede de ekstra stemmer. Det ligger selvfølgelig i genrens natur, at Marshall har set mere en bare overfladen af Marisa (selv om den er meget pæn), og jeg snyder ingen ved at afsløre, at det hele nok går alligevel, men vejen til lykken er ofte meget snørklet og lang, og det elsker vi jo at se film om.
Romantiske komedier er en meget let genre, der bygget op at en række klichéer. Storbyens små mirakler er ingen undtagelse, men det skal den heller ikke være for at være god. Skuespillet er godt. Ralph Fiennes’ talent har vi aldrig været i tvivl om siden han fremstillede ondskaben selv i Schindlers liste og siden spillede store karakterroller i bl.a. den ungarske Sunshine. Derfor er det godt at se at talentet stadig rækker til lettere genrefilm. Han er charmerende i rollen som politiker. Jennifer Lopez er ligeså charmerende og man kan vel godt unde hende en lidt større karakterrolle i en amerikansk film. Talentet har hun – og så skal vi nok komme over hendes bagdel. De tos skuespil holder filmen oppe på et højt niveau sammen med Joh Hughes gode manus. Dog halter slutningen lidt, fordi den ligner slutningen i Notting Hill for meget.
Er man forelsket i forevejen er Storbyens små mirkakler en fremragende hold-i-hånd-film på kysserækken. Det er i sådan en tilstand denne anmeldelse er skrevet og derfor giver jeg fire stjerner.

Titel: Storbyens små mirakler
Original Titel: Maid in Manhattan