Storm

6. april 2010 af David Lund

Storm billede

En dansk version af "Befri Willy" eller en børnevenlig udgave af "Kickboxer" - sammenligningerne er mange, da filmen er dybt uoriginal og moralsk forkastelig.

Jeg må ærligt indrømme, at denne film er gået lige forbi min næse. Jeg synes normalt, at danske film bliver promoveret i en sådan grad herhjemme, at man nærmest kender hele handlingsforløbet i dem, selv inden man har set dem. Danskerne gør sig allerbedst i børnefilm, så jeg fik dog hurtigt forventninger, da jeg fik denne med posten. ”Storm” er en forholdsvis stor produktion, om en dreng der bliver bedste venner med en hund, og på den måde får løst alle sine problemer i livet. Det er ikke meget anderledes end ”Befri Willy” eller de mange andre lignende amerikanske børnefilm om børns tætte knytninger til dyr, og filmen her er skåret efter en så amerikansk formular, at man til tider undrer sig over, at skuespillerne snakker dansk i den. Ikke alene starter filmen med et mobningsproblem i skolen (forårsaget af i alt tre bøller, præcis det antal du finder i samtlige lignende film), vi har tilmed en kørende romance mellem vores hovedperson og en pige samt hovedpersonens far og en kvinde (for selvfølgelig er hovedpersonens mor død) og en turnering til sidst hvor alle tråde bliver redt ud. Faktisk vil jeg være så fræk at sige, at hvis man skifter hunden ud med Van Damme og løbeturneringen ud med kampsport, så har du stort set ”Kickboxer” for børn her. Der er ikke en original tanke i filmen her, og budskabet om at hvis man ikke er en vinder, så er man en taber, er ikke ligefrem en jeg med glæde ville pådutte noget som helst barn. Det gør simpelthen ondt langt ind i sjælen at overvære en film som ”Storm”, når man tænker på danskernes ellers mange fine tiltag i børnefilm, fordi vi er nemlig ikke præcis som USA. Vi har ikke den samme vindermentalitet, og vi opdrager stadig vores børn til, at det er helt i orden at tabe, så længe man har det sjovt, og med et sådan budskab, havde ”Storm” kunne have haft nok en så amerikansk opbygning som den nu har, og stadig have et relevant og anderledes budskab. I stedet må vi så nøjes med denne metervare, der drukner i mængden af lignende film, der trods alt har en langt større underholdningsværdi.

Ligegyldig hvor meget man kan brokke sig over ”Storm”, kan man ikke komme udenom, at det alligevel er spændende og til tider rørende at følge et barns mange problemer – især når der smides en så sød hund som Storm ind i regnestykket. Storm er nemlig blot et gadekryds, og den bedste pointe i filmen er vel nok, at selvom Storm er et gadekryds, så kan den løbe ligeså hurtigt som alle de greyhounds den møder til Danmarksmesterskabet. Derudover føles filmen dog en anelse for langtrukken på trods af sin ellers korte spilletid. Der er flere gange den famler lidt rundt i mørket, og flere formålsløse scener dukker op efterhånden. Når man tænker på at målgruppen er børn i 10-års alderen, tror jeg alligevel at interessen hurtigt vil forsvinde af den grund. Børn er i dag vant til et hurtigt tempo, eller som det mindste noget der er meget dramatisk, og filmens mest dramatiske øjeblikke, er netop når hovedpersonen bliver mobbet. Man føler dog aldrig at bøllen er nogen trussel, da han er lille og virker mere irriterende og komisk end direkte modbydelig, så selv her tror jeg, at mange børn hurtigt vil falde fra.

Filmen er dog flot lavet. Instruktøren Giacomo Campeotto har nogle til tider mindeværdige billeder, og med et skuespillerhold med bl.a. Troels Lyby, Kirsten Lehfeldt, Mille Dinesen, Jan Gintberg og Gordon Kennedy, falder det hele ikke til jorden med et brag. Dog er børnene i denne omgang ikke noget at råbe hurra for. Hovedrollen Freddie bliver spillet ganske utroværdigt af Marcus Rønnov, og endnu værre er resten af ungerne, der forekommer som meget mekaniske skuespillere. Det er altså ikke helt lykkedes at finde fremtidens bedste danske skuespillere her.

”Storm” er en god film for de få, en middelmådig film for de fleste og en dårlig film for stort set alle anmeldere. Med en umoralsk morale, en uoriginal historie og et utroværdigt handlingsforløb er der simpelthen for meget der taler imod denne film.

Billede & Lyd – 5/6

Danskerne kan derimod sagtens følge med på blu-ray markedet. Billedet har konstant samme fine kvalitet, hvor kontrasterne er skarpe og detaljerne rige. Selv de mørke billeder er acceptable, selv hvis det var en international udgivelse, så arbejdet der er lagt heri kan jeg kun bifalde. DTS-HD lydsporet har ligeså rigeligt at byde på, selvom det er knap så imponerende som billedkvaliteten.

Ekstramateriale – 3/6

En hulens masse fraklippede scener udgør langt det meste af ekstramaterialet. Filmen bliver hverken dybere eller mere interessant af disse, men der kommer nu alligevel en smule mere kød på karaktererne. De sjove fraklip vil sikkert more de yngste en hel del, men programmet der går bag om filmen, er det eneste tilnærmelsesværdige interessante der er at spore blandt ekstramaterialet. Udover det er der en musikvideo, en teaser og en trailer. Man kunne godt have brugt noget mere om arbejdet bag f.eks. igennem et kommentarspor, men det er nu alligevel acceptabelt. Desuden indeholder versionen her både blu-ray og DVD-udgaven. Jeg kan dog ikek se pointen i dette, hvis man allerede ejer en blu-ray afspiller.

Warner Home Video

Titel: Storm
Original Titel: Storm