Stuart Little 3: Big Photo Adventure (PS2)

14. november 2005 af David Lund

4 stjerner Skriv en kommentar KØB SPILLET HER

Stuart Little 3: Big Photo Adventure (PS2) billede

En mus der farer rundt og tager billeder, og så er det tilmed underholdende.

Direkte efter Stuart Little 1 og 2 filmene, kommer 3’eren her i spiludgave uden at have en film til at bakke sig op. Ganske vist er der en 3’er på vej i tegnefilmsudgave, men plottet her er noget ganske andet. Stuart Little er en mus der kan snakke og tænke på højde med et menneske, og en dag sætter han sig ind i sin mikro-flyvemaskine, og drøner rundt. Han kan slet ikke styre den, og smadrer ind i hans menneskeven Georges værelse, hvorefter hans fotoalbum til et projekt i skolen som resultat ender i akvariet. George tager det helt roligt, og siger han nok selv skal tage alle billederne om, men af en eller anden grund er Stuart Little fast besluttet på selv at udføre opgaven, og dette er så spillets grundlag.

Fjollet koncept tænkte jeg først, for hvor spændende kan det være at fare rundt og tage billeder et helt spil igennem? Men jeg blev heldigvis hurtigt positivt overrasket, da spillet er ganske varieret og underholdende. Ganske vist bliver det aldrig direkte spændende, for man har ikke energi, kan miste liv eller dø fuldstændigt, og alt hvad man prøver på kan hurtigt prøves om hvis den ikke går første gang. Alligevel er spillets design og måden man tager billeder på udført igennem ting som minigolf, racerløb, finde skjulte kattesnacks, udføre stunts på skateboard og bmx og meget andet. Spillet er stort set bygget op af en masse minispil, som skal udføres for at gennemføre det store spil.

Først og fremmest styrer man Stuart Little rundt på 5 forskellige baner, hvori man skal tage 10 billeder i hver (selvom man sagtens kan komme videre allerede efter at have taget 6). Katten Snowball er ens mentor (samt mange andre dyrevenner), og hjælper en med hints til det næste foto der skal tages, og hvis man har samlet banens 6 kattesnacks til den, åbner den et hidtil uudforsket område af banen op for en. For at tage et foto skal man samle små lysende kegler op rundt omkring på banen, og disse kan være gemt i balloner man skal skyde ned, planter man skal vande og mange andre steder. Man skal finde alle 2000 (!) for at tage alle 10 billeder på hver bane, men som sagt kan dette nemt springes over, hvis man ikke har tålmodigheden.

I starten er spillet meget nemt, men det bliver gradvist sværere og dette hjælper en del på holdbarheden. Som erfaren spiller er der dog sjældent de store udfordringer, men der vil jeg så foreslå at tage alle 10 billeder på hver bane, for af alle de små lysende kegler der skal samles op kan 1 hurtigt glemmes i farten. Stuart Little har desuden en masse fartøjer, hvor du hurtigt finder din egen personlige favorit. Han har både, biler og luftfartøjer, så her er udvalget ligeså ganske varieret. Man skal blot gå ind i en af hans garager og vælge, og igen skal man ikke være bange for at destruere et fartøj, for generelt kan intet gå galt i dette spil. Stuart har også lidt forskellige kostumer han kan tage på, mest vigtige er indianerkostumet (man kan skyde med bil og bue med) og brandmandskostumet (man kan sprøjte vand med).

Grafikken i spillet er ikke revolutionerende, men pæn, nydelig, tilpas barnlig og dejlige runde og attraktive kanter samt skarpe farver. Det giver en lækker følelse af tegnefilm. De skarpe farver kan dog være n hindring for ens søgen efter de lysende kegler, men dette er en bagatel.

Lyden er ligeså i sin enkelhed fin. Stemmerne passer godt ind i helheden, men musikken i baggrunden kan dog blive en tand for ensformig, specielt hvis man sidder fast. Der er dog en variation fra bane til bane, og ligeså fra den generelle bane til enkelte racerløb og små sjove andre steder på banen. Dog vil jeg kalde lydsiden under gennemsnittet pga. dens trivielle tilgang til spillet, men dårlig er den nu ikke.

Gameplayet er som sagt spillets bærende element, og det er jo også som det skal være. Man får lyst til at spille videre, og lige gennemføre bare et enkelt foto mere, og derfor kan det hurtigt blive en tidsdræber. Dog lider spillet af manglen på en multiplayer funktion, der kunne gøre godt i racerløb og specielt minigolfbanerne, da disse er rigtigt underholdende. Alt i alt er Stuart Little 3 dog et godt køb til børn og barnlige sjæle, blot det at spillet ikke mangler moral og at det på en måde er den eneste af sin slags derude, gør at man nemt kan trække på smilebåndet et par gange undervejs.

Spillet er venligst stillet til rådighed af Nordisk Film Interactive Denmark.

Titel: Stuart Little 3: Big Photo Adventure
Original Titel: Stuart Little 3: Big Photo Adventure