Switch

25. juli 2012 af Jesper Poulsen

Switch billede

Identitetstyveri på fransk

Hvis du er fodboldinteresseret, så kan du helt sikkert huske verdensstjernen Eric Cantona. Franskmanden der havde sin storhedstid i Manchester United, hvor han stadig er kendt som King Eric. Derforuden blev det til 45 landskampe for det franske landshold. Kendt for blændende teknisk angrebsspil, men også et iltert temperament som ikke alene kostede blå mærker hos modstanderen, men faktisk også på den tilskuer som fik et karate-spark som hilsen. Han er stadig et ikon af dimensioner, men knap så meget i vælten internationalt set. Efter han sluttede sin fodboldkarriere, har han bl.a. kastet sig ud i skuespillet, hvor det er blevet til en del franske produktioner. På den store scene indtrådte han i den historiske storfilm Elizabeth (Cate Blanchett i hovedrollen) i 1998, og siden var han en særdeles central (fantasi)figur i Looking For Eric fra 2009.

Det er set før, at fodboldprofiler går filmvejen. Hvem husker ikke Wimbledons hårde nyser, waliseren Vinnie Jones, som efter støvlerne blev lagt på hylden fik skurkeroller i film som Rub, Stub og To Rygende Geværer, Snatch, X-Men og Swordfish. Nå, det var et sidespring...

Cantona er nu klar på skærmen igen, og denne gang får han brug alle sine Cooper-test erfaringer, for han skal forsøge at fange Karine Vanasse. Sagen er den at Sophie (Karine Vanasse) har svært ved at løse sin boligsituation, indtil hun prøver netportalen Switch. Via den lykkes det hende at få en skøn lejlighed i Paris. Mens hun er ved at indrette sig, står hun pludselig midt i en politirazzia, hvor der findes et halshugget lig i Sophies nye lejlighed. Ordensmagten tror at Sophie står bag forbrydelsen, og hun har ikke held til at forklare at hun er helt ny beboer. Sophie må tage flugten, og selv forsøge at finde frem til sandheden om det halshuggede lig og derved påvise sin uskyld. I hælene har hun betjenten Damien (Eric Cantona), som ikke har i sinde at lade Sophie have mange rolige øjeblikke.

Genremæssigt befinder vi os i en slags menneskejagt. Coveret kalder Switch for en blanding af Flygtningen og Mænd Der Hader Kvinder, dog uden at det holder helt i min optik. Men vi er helt sikkert på sporet af en tempofyldt thriller. Kan de så lave den slags, de franskmænd? Switch er sådan set et ok bud på en god solid spændingsfilm. Det er holdet bag de sublime De Blodrøde Floder-film, som har leveret manuskript til Switch, så du kan om ikke andet se frem til endnu en hæsblæsende og særdeles velklippet ”katten efter musen”-scene. Vi er omvendt ikke helt oppe at toppe, og filmen er sådan set også ret strømlinet, selvom der dukker nogle enkelte twists op i Sophies kamp for at bevise hendes identitet. Switch er vel det man kan kalde en fornuftig thriller, og så heller ikke mere.

Ekstra materialet indeholder trailer for filmen samt forfilm for øvrige aktuelle dvd-film, samt udvalgte still-fotos fra Switch.

Another World Entertainment.

Titel: Switch